23948sdkhjf

GLÆDELIG JUL: I Svendborg er søfarten og de kristne traditioner tæt forbundne

Det er vigtigt at værne om de kristne værdier og elevernes trivsel. Det mener forstanderen på Svendborg Søfartsskole

På Svendborg Søfartsskole er de gamle, kristne værdier meget synlige.

I spisesalen hænger et kors, om søndagen og på helligdage sidder Dueflaget i toppen af flagmasten med den hvide due fra Noahs Ark på og hver morgen møder alle undervisere og elever op til dagens morgenandagt, hvor der bliver sagt nogle ord om tro og kristendom, der synges en sang fra sømandssangbogen og til slut bedes der Fader Vor. Det sker hver eneste dag og alle skal deltage, fortæller Jens Frederiksen, som er forstander på Svendborg Søfartsskole.

Han mener, at det er vigtigt at holde fast i de kristne traditioner på skolen, fordi det er en del af skolens eksistensgrundlag.

- Det er vores dna og det, som vi tror på holder. Vi tror på de kristne værdier om at kunne tilgive hinanden og næstekærlighed. Vi tror også på kostskoleprincippet, som vi værner meget om. Vi er en stor familie her på kostskolen. Vi er så tæt på hinanden, så det er meget svært at være alene her rent fysisk. Derfor føler man sig aldrig alene, siger Jens Frederiksen.

- Det er også derfor, at det er så godt at være her for nogle af de elever, der tidligere har haft det svært, siger Jens Frederiksen.

Fokuserer på trivsel

Det er vigtigt for Jens Frederiksen, at uddannelserne på søfartsskolen rummer alle - også dem, der kommer med en svær baggrund.

- Vores velfærdsmedarbejder har været overrasket over, hvor tung en rygsæk, eleverne har på. Det er ikke just de gode ting, den er fyldt med, for manges vedkommende. Der er flere, der går og døjer med alle mulige dårlige oplevelser. 25 pct. af eleverne har dårlige erfaringer med fra skolesystemet, som de går og døjer med.

Jens Frederiksen fortæller, at skolen i øjeblikket arbejder for at forbedre trivslen på skolen.

- Under Covid-19 har vi især haft meget fokus på elevernes trivsel. Vi har tænkt os at udbygge vores velfærdsafdeling på skolen. Det er der behov for, fordi de unges trivsel ikke altid er specielt god, siger Jens Frederiksen.

- Der er også en gruppe, der har lidt svært ved at læse og lave matematik, så der er helt klart mange udfordringer. Der sætter vi specielt ind for at hjælpe dem, tilføjer han.

Udvikling af uddannelser

På Svendborg Søfartsskole er der i øjeblikket fokus på udvikling af uddannelserne: Ubefaren skibsassistent, befaren skibsassistent og HF-Søfart. Det sker ifølge rektoren som led i, at alle udbydere af den grundlæggende maritime udannelse i Danmark har været i gang med at se på den grundlæggende uddannelse. Det har fyldt meget at fokusere på uddannelserne ubefaren skibsassistent, befaren skibsassistent, HF-Søfart og Kystskibberuddannelsen, fortæller han.

- Det skulle gerne være sådan, at den uddannelse, som vi får lavet for skibsassistenterne og HF-søfart, er så god, at rederne vælger nogle af vores elever frem for nogle, der kommer fra udlandet. Mit overordnede mål er at gøre vores elever så attraktive i branchen som muligt.

Hvordan gør I det?

- Det gør vi ved at fylde mere på, end der kræves, som gør, at de bliver mere attraktive for rederne, der kan se en fordel i at vælge dem, fremfor at rederne selv skal ud og investere i dyre kurser til deres ansatte bagefter.

Hvordan bliver eleverne "attraktive" i forhold til erhvervslivet?

- Det handler om uddannelse. Jo flere relevante kurser, vi kan tilbyde, og jo mere, vi kan skære ind til benet i forhold til, hvad eleverne skal kunne bagefter ude i branchen, desto mere attraktive bliver vores elever. Derfor har vi været ude og snakke med en del redere for at høre, hvad de har brug for.

Umiddelbart skal der ikke andre undervisere til i forhold til arbejdet med udviklingen af uddannelserne.

- Alle vores undervisere her er uddannet maskinmestre, navigatører eller dualofficerer. Vi har ikke nogle undervisere, der er lavere uddannet end det. Derudover stiller vi også krav til, at underviserne har praktisk erfaring til søs. Der ligger vi langt over det, som er lovkravet, siger Jens Frederiksen.

Flere ansøgere til HF-Søfart

Jens Frederiksen oplyser, at tallene for ansøgere til uddannelsen befaren skibsassistent svinger op og ned. Dog er der tale om en stigning i antallet af ansøgere og optagede elever på HF-Søfart.

- Men vi har stadig ledige pladser på HF-Søfart, siger Jens Frederiksen.

Fokus på kvinder

Der, hvor skolen altid har haft flest kvinder, er på HF-Søfart.

I august 2020 var andelen af kvinder, der startede på HF-Søfart på Svendborg Søfartsskole, ca. 25 pct. ud af 45 elever.

- På den befarende skibsassistentsuddannelse har der på de seneste hold været en del kvinder, der kommer fra sejlskibsverdenen og gerne vil tage den befarende del først, før de forsætter.

- Der, hvor vi har set den største stigning i antallet af kvindelige ansøgere og optag, er på den ubefarende skibsassistentsuddannelse. Der er vi nu oppe på 2-4 kvinder på holdene i løbet af de sidste år, hvor det tal tidligere var 0, siger Jens Frederiken.

Ved du hvorfor det er sådan?

- Det skyldes det fokus, der er og har været på at få flere kvinder til søs. Danske Rederier har kastet mange penge i kampagnen, der skulle få flere kvinder til søs, hvilket vi har kunne mærke.

Hvad gør I for at få flere kvinder på uddannelsen?

- Vi har haft flere kvindelige repræsentanter og rollemodeller ud til uddannelsesmesser for at få kvindelige elever til at vælge vores uddannelser.

Et vagthold

Alle elever skal lære at gå vagt og foretage vedligeholdelse og madlavning.

- Vi udpeger en af dem som "chef", der skal styre resten af vagtholdet.

Eleverne bor ovenpå skolens bygning. Lige nu er bor der 95 elever på Svendborg Søfartsskole. Derudover bor 55 bor ude i byen på forskellige kollegieværelser.

- Vi vil gerne have så mange boende her på skolen som muligt - specielt de helt unge. Når eleverne fylder 18 år, skal de betale lidt penge for at bo her, fordi de får SU. Men vi vil gerne have dem boende her så længe som muligt, for det øger mulighederne for, at vi kan fastholde dem her på uddannelsen, siger Jens Frederiksen.

Drøfter ny strategi

Skolen har nedsat en såkaldt visionsgruppe, der skal lave skolens fremtidige strategi for de næste fem år for skolen.

- Jeg kan ikke løfte sløret for, hvad den bliver endnu. Men der kommer inputs til faciliteter på skolen og hvilke uddannelser, vi gerne vil arbejde videre med, lyder det fra Frederiksen.

Artiklen er en del af temaet Blue Future.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.142