23948sdkhjf

Mærsk kan se frem til et par gode måneder mere, men så…

Det går strygende for containerrederierne, som vil nyde godt af meget høje rater lidt endnu. Men fremtiden er usikker, vurderer analytiker Lars Jensen

Sjældent har containerrederierne kunnet høste så høje rater for at flytte containere over verdenshavene, som de kan lige nu.

Det spot-baserede Shanghai-indeks har ikke været højere i indeksets 11 år lange historie. Og kigger man på det mere kontraktbaserede CCFI-indeks, er der ikke mere end 15-20 pct. op til rekordniveauet fra omkring årtusindeskiftet. 

- Så der er ingen tivivl om, det vi ser lige nu, er et ekstremt stærkt marked på fragtraterne. Og fjerde kvartal bliver endnu stærkere end tredje kvartal, siger Lars Jensen, der er analytiker og indehaver af Seaintelligence Consulting, til Søfart. 

Det er dog et åbent spørgsmål, hvor længe markedet kan blive ved med at holde niveauet. Den nære fremtid ser om muligt endnu mere gylden ud, end markedet gør lige nu er her, men det langt fra tilfældet, hvis man forsøger at se på 2021 som helhed.

Flaskehals forsvinder

Ifølge Lars Jensen melder containerrederierne om masser af bookinger frem til det kinesiske nytår i slutningen af januar, men lige nu og her er markedet rødglødende, fordi der tale om en flaskehalseffekt.

Flaskehalsen er opstået, fordi der er større efterspørgsel efter at få transporteret varer ud af Kina, end der er tomme containere i det østlige Asien. Forklaringen er, at da der tidligere i år blev aflyst sejladser på stribevis, blev containerskibene liggende i Asien. Derfor kom der ikke tomme containere retur til Asien i samme stil som tidligere, og derfor er der rift om dem nu. Nu er alle skibe dog tilbage i drift, og derfor kommer de tomme containere lige så stille derhen, hvor der er brug for dem. 

- Det tager nogle måneder at få bragt balance i, men flaskehalseffekter er jo netop karakteriseret ved at være midlertidige, siger Lars Jensen. 

Ingen garantier

Så lige nu "giver" containerrederierne de tomme containere til dem, der vil betale mest for at bruge dem. Sejladsen på Stillehavet har været med til at drive raterne op, og prisen for at få en tyvefodscontainer sejlet fra Shanghai til Los Angeles ligger nu på 3887 dollar. Skal containeren til den amerikanske østkyst, er spotraten helt oppe i 4676 dollar. 

Selv en tur til Singapore, som indtil for få uger siden kostede omkring 150 dollar pr. teu, er nu oppe i 728 dollar. Det svarer til det, der i lang tid var niveauet for Shanghai – Nordeuropa, som nu er oppe i 1508 dollar.

Lars Jensen pointerer dog, at selvom containerrederierne melder om bookinger til langt hen i januar, kan tingene hurtigt ændre sig. Han henviser til det, der skete i marts i år, hvor importører verden over pludselig slog bremserne i. 

- Så hvis efterspørgslen forsvinder, så forsvinder containerrederiernes bookinger også som dug for solen, siger han. 

Kan gå på tre måder 

Når det kommer til forudsigelser, som rækker længere end til det kinesiske nytår, bliver billedet straks mere mudret. Lars Jensen vil ikke komme med bud på, hvordan efterspørgslen efter containerslots vil arte sig i løbet af 2021, fordi han har funderet sig frem til tre mulige scenarier – som har vidt forskellige konsekvenser for containerrederierne.

I det første mulige scenarie bliver corona-udbruddet værre. Den vestlige verden lukker ned igen, måske gør Asien det samme. Økonomierne går i stykker, og folk mister deres arbejde. For containerrederierne vil konsekvensen ubestrideligt være negativ.

Det kan også være, at verden får styr på pandemien. Vaccinerne kommer ud i en hulens fart, corona holder op med at være et problem i løbet af første halvdel af året, og verden vender tilbage til normalen igen. 

- Og hvad vil der så ske, spørger Lars Jensen retorisk og kommer selv med et bud. 

- Så vil der ske det, at i stedet for, at folk sidder på hjemmekontorerne og bestiller bjerge af kinesiske varer online, så vil de pludselig få muligheden for at gå på bar, natklub og restaurant, og at de kan rejse. Det vil skabe en overvejende sandsynlighed for, at folk holder op med at bestille varer online og bruger pengene på noget andet i stedet for. Og så vil det sætte en prop i efterspørgsels-boomet virkelig hurtigt, siger han og tilføjer, at også her vil konsekvensen være negativ for containerefterspørgslen. 

Ifølge Lars Jensen er det eneste positive udfald for efterspørgslen efter containerslots, at verden fortsætter i den form for dødvande, der hersker nu.

- Det er ikke helt ude af kontrol, men det er heller ikke særlig godt, og så længe vi ikke har andet at bruge vores eftermiddage på end at bestille gøjemøg på Amazon, så er det et positivt scenarie for containervoluminerne, siger han og tilføjer:

- Så udsigterne for containerrederierne er virkelig mærkelige. Også fordi, vi kan ende med at svinge mellem de her scenarier ekstremt hurtigt. 

Mærsks båd er den største

Verdens største containerrederi, Mærsk, kommer med regnskab for tredje kvartal i morgen. Rederiet har allerede løftet en flig af sløret for, hvad regnskabet kommer til at fortælle, eftersom forventningerne til 2020 som helhed blev opjusteret markant i midten af oktober. Hvor det før hed et driftsresultat på 38-44 mia. kroner, er der nu 47-50 mia. kroner i vente på driften.

Lars Jensen bedste bud er da også, at Mærsk-CEO Søren Skou næppe kommer til at sige meget andet, end at det går godt. Og at det går godt, fordi der er stor efterspørgsel, og fordi containerrederierne er blevet dygtige til at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen, når den svinger. 

- Det her er jo det gode gamle eksempel på, at når vandstanden stiger, så hæver det alle de både, der ligger i vandet – og Mærsk er en af de store både, siger Lars Jensen.

Læs også: Mærsk-konkurrent har nu næsten indhentet det tabte fra foråret

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141