23948sdkhjf

Ekskluderede lodser allierer sig med Fritz Ganzhorn og gør krav på overenskomster

Maritime People Club tilbyder at indgå en aftale om bistand til udbryder-lodserne i Danish Maritime Pilots. Fritz Ganzhorn afviser dog, at der kan blive tale om en egentlig fusion mellem de to organisationer

Den relativt nystiftede interesseorganisation for maritime medarbejdere på individuel kontrakt, Maritime People Club, er interesseret i at indgå et formelt samarbeje med lods-organisationen Danish Maritime Pilots. 

Det siger direktøren for Maritime People Club, Fritz Ganzhorn. 

- Vi har været i dialog med Danish Maritime Pilots og er klar til at bistå med forskellige former for bistand, herunder generel medlemsservice, juridisk bistand og hjælp til analyse og forhandlinger, siger Fritz Ganzhorn til Søfart.  

Maritime People Club har siden juni arbejdet på at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. Foreningen vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Til gengæld slår man sig op på at levere kvalitetsrådgivning til søfartsfolk som navigatører, maskinmestre, offshore-medarbejdere maritime ansatte på land. Og denne ekspertise og rådgivning er man altså så nu klar til at dele med lodserne. 

Efter at næsten hele bestyrelsen i foreningen Danske Lodser i sidste uge blev ekskluderet at moderorganisationen Søfartens Ledere, har de ekskluderede bestyresesmedlemmer arbejdet målrettet på at gøre Danish Maritime Pilots til den accepterede fagforening for de danske lodser. Foreningen gør f.eks. nu krav på at tegne overenskomst med giganten DanPilot på vegne af virksomhedens lodser. 

Ifølge Fritz Ganzhorn bliver der ikke tale om, at lodserne bliver en integreret del af Maritime People Club. Han understreger, at der er tale om to selvstændige foreninger med hvert deres formål. Konstruktionen kan derimod blive et samarbejde om rådgivningsressourcer.

- Det er jo to forskellige ting. Danish Maritime Pilots går efter at træde ind som en decideret fagforening, og det er som bekendt ikke i fokus for Maritime People. Der er alene tale om, at de to foreninger kan indgå en kontrakt, der giver lodserne adgang til at trække på forskellige serviceydelser, som vi kan tilbyde, forklarer Fritz Ganzhorn. 

Hos Danish Maritime Pilots oplyser man, at man nu har 98 lodser fra den dominerende arbejdsgiver på området, Danpilot, i sin medlemskreds. 

Danpilot, der er Danmarks største lodseri, har i alt 162 lodser, og den forøgede medlemsskare vil formanden Lars Sigvardt nu gøre krav på overenskomsten med Danpilot.  

Eftersom Danish Maritime Pilots i øjeblikket har status som en støtteforening for Danske Lodser, kræver det en vedtægtsændring at blive en egentlig, selvstændig og forhandlingsberettiget fagforening, der forhandler overenskomster og derfor kan gøre krav på overenskomster på lodsområdet.

Men en sådan vedtægtsændring forventer Lars Sigvardt bliver gennemført på en ekstraordinær generalforsamling i Danish Maritime Pilots, der er berammet til torsdag den 26. november 2020.

Et sådan skridt vil dog kræve, at Lederne Søfart frivilligt giver afkald på overenskomsten med Danpilot.  

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078