23948sdkhjf

Ingen klimaeffekt ved licensstop

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Brancheorganisationen Olie Gas Danmark advarer mod et stop for produktion af olie- og gas i den danske del af Nordsøen

Der er ingen klimagevinst i form af CO2-reduktion ved at sætte en stopper for licensrunder i Nordsøen. Tværtimod vil de globale udledninger stige og staten går glip af op mod 16 milliarder kroner.

Det skriver Olie Gas Danmark, brancheorganisationen for olie og gassektoren i Danmark, i en pressemeddelelse i forbindelse med udgivelsen af en rapport, der ser på klimaeffekten ved et stop for olie- og gasproduktion på dansk sokkel i Nordsøen.

Vælger man at aflyse 8. udbudsrunde, vil det ikke få en gavnlig klimaeffekt, som nogle har argumenteret for. Tværtimod viser nye tal fra Copenhagen Economics, at et stop for nye licensrunder efter al sandsynlighed betyder en stigning i globale CO2 udledninger på omkring 11 millioner tons CO2.

Årsagen er, at Danmarks produktionsandel i global sammenhæng er for lille til at kunne påvirke markedsprisen. Når prisen ikke stiger, falder efterspørgslen heller ikke - og så udebliver klimaeffekten, fordi reduktionen i Danmark hurtigt erstattes af tilsvarende øget produktion i andre lande, som udleder mere CO2 i produktionen, end vi gør i Danmark.

- Rapporten er en vigtig afklaring af, hvad det rent faktisk betyder, hvis man sætter en stopper for nye licensrunder til at efterforske og indvinde olie og gas i Nordsøen. Der er brug for olie og gas mange år endnu - det siger IEA, FN's Klimapanel og vores egne danske fremskrivninger. Så vi skal passe på, at vi ikke i vores iver efter at være grønne, kommer til at træffe beslutninger, som har den stikmodsatte effekt, siger Martin Næsby, adm. dir. i Olie Gas Danmark.

Det er ikke kun en udebleven klimaeffekt, der er konsekvensen af et licensstop. Tallene viser nemlig også, at Danmark vil gå glip af helt op til 16 milliarder kroner i tabte skatteindtægter og en forringelse af betalingsbalancen på 6 milliarder kroner årligt i perioden 2027-2042, hvis man ikke giver nye licenser til at efterforske.

- Vi ved, at energiomstillingen bliver historisk dyr. Det er derfor ikke en god løsning at nedskalere produktionen af olie og gas - for så bagefter at øge importen, fordi vi stadig har brug for olie og gas. Vi har hårdt brug for pengene, hvis vi skal løfte ambitionen om 70 procents CO2 reduktion i 2030, siger Martin Næsby, adm. dir. i Olie Gas Danmark.

Læs rapporten fra fra Copenhagen Economics her

Mere om: Olie Gas Danmark
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus 1

Tilbageblik på den jyske Oslobåd

HISTORISK GALLERI: Rutelukning er et foreløbigt punktum for 80 års bilfærgetrafik mellem Frederikshavn og Oslo

Niels Smedegaard til DSV

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

Plus

Danske fendere eksporteres i stor stil

95 procent af Dan Hill Plasts produktion ender i udlandet - især takket være virksomhedens eget produkt, Dan-Fender

Plus

Scandinavian Star: Skibets nye liv efter den skæbnesvangre brand

Ulykkesfærgen, hvorpå 158 mennesker mistede livet, havde en lang historie både før og efter branden

Nyhedsbrev

8.581 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

1

El-færgen ’Ellen’ er nomineret til dansk designpris

E-ferry-projektet anerkendes nu også uden for søfartsbranchen med nominering til Danish Design Award

Online Avis Arkiv

Galleri: Slider og slæber under fjerne himmelstrøg

GALLERI: Det danske rederi, Svitzer, har slæbebåde over hele verden. Kom med slæbebådene på arbejde i den brasilianske havneby, Santos

4

Scandinavian Star blev et traume for Søfartsstyrelsen

Hvad blev læren af mordbranden på Scandinavian Star? Hvordan reagerede myndigheder i Danmark og udlandet? Og ville katastrofen kunne ske igen? Søfart kortlægger, hvad branchen har gjort for at forebygge en lignende katastrofe i fremtiden

Indonesien smækker døren i for danske rederier

Color Line genindsætter 'Super Speed 1' som godsfærge

Fjord Line vil trække færge ud af DIS

Bestyrelsen i Fjord Line har intentioner om at flage 'Oslofjord' hjem til Norge. Ifølge fagforening er der uklarhed om de mulige konsekvenser for de danske søfolk

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Esbjerg Havn bruger 120 mio. kroner på corona-støtte

Andre danske havne bør følge det gode eksempel, lyder det fra Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

"At lukke Tattoo Ole svarer til at fjerne Den Lille Havfrue"

Det bliver heldigvis ikke aktuelt at dreje nøglen om hos Tattoo Ole i Nyhavn. Den historiske tatovør har vundet sag mod udlejer i Østre Landsret

Regeringen klar med fregat til Hormuz

Danmark deltager sammen med otte andre EU-lande i en overvågningsmission i Den Persiske Havbugt

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

Plus

Her er den eneste shipping-optur netop nu

Bimcos chefanalytiker gennemgår coronakrisens effekt på de store shipping-segmenter

E-Fuels og PtX
Wärtsilä laver forsøg med ammoniak

Første række af ammoniakforsøg på testbænk skal danne grundlaget for ammoniakdrift på firetaktsområdet

CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

Lige nu ser alt godt ud, men en ny bølge af aflyste sejladser venter i de kommende uger, vurderer Lars Jensen, der frygter nedgang som under finanskrisen

Plus

Færger i Middelhavet værst ramt

Corona forårsager strenge begrænsninger selv i indenrigstrafikken på Middelhavet

Plus

Strid mellem Molslinjen og Rønne Havn fortsætter i retten

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil ikke behandle klage over priserne for at anløbe Rønne Havn, som Molslinjen har arvet

Branche-direktør: "Jeg blev oprigtigt ked af det"

Hver anden virksomhed i den maritime industri forventer at fyre medarbejdere, viser en rundspørge fra Danske Maritime

Maersk Product Tankers slipper fra 2019 med 631 millioner i lommen

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Hempel-chef navigerer hurtigt i rørte vande

Grænselukning er sten i skoen for Fayard

Corona: Dansk shipping-boss kritiserer forhold for besætningsskift

3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Plus

Brancheforening om miljøskibe: "Det er Ikke rimeligt"

Hemmingsen på vej til bestyrelse i A.P. Møller Holding

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kraner købes og sælges

STEMPELVENTIL – Hvad er fordelene?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

NOS A/S har surringer, der holder!

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Ingeniørens trøst - Tip fra Siemens

Pakninger, som sidder lige i skabet!

Har du en reguleringsopgave?

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Sikker og hurtig fortøjning af skibe og færger med vakuum

Roxtec Transit Quality Assurance Program

Skal du have et mobilt laboratorium?

Dokumentér din indsats med en Verdensmålcertificering

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forsynings-sikkerhed

Desinficerende ozonbehandling

Må vi hjælpe dig i gang med kemikaliedokumentationen?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Copenhagen Pump fører Esay Box trykforøger pumpe fra DAB

MTS E Serien af sensorer føres af Summit

Selvkørende kran til brug ved arbejde på din båd

Så du vores video i sidste uge med maskindonkraften DK JACK?

Send til en kollega

0.188