23948sdkhjf

”Fatamorgana og dagdrømmeri” - Økonom fælder hård dom over planerne om genåbning af Korsør-Lohals

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Garvet shippingmand: Det bliver umuligt for en lokal forening at finde en ledig færge til brug for en sommerrute. Og økonomien bliver håbløs

Lokale initiativtagere arbejder på at give comeback ti l den gamle færgerute mellem Korsør og Lohals.

For nylig samlede et informationsmøde om sagen omtrent 100 besøgende i Lohals

Initiativtagerne overvejer i første omgang at leje en af de færger, der faktisk er på markedet. Formentlig som start kun med en sejlplan om sommeren, ligesom frivillig arbejdskraft til sejladsen kan bringe de faste udgifter ned.

Men nu blander en garvet shipping-økonom sig i debatten. Og konklusionen er hård:

- Planerne er udtryk for fatamogane og dagdrømmeri. Det bliver ALDRIG til noget, lyder det fra Lars Bjørnvik, der en del af året bor i Tranekær på Langeland.

Han har respekt for, at lokale ildsjæle drømmer om at etablere en ny færgerute, men mener samtidig, at det er at stikke folk blår i øjnene at påstå, at projektet kan hænge sammen økonomisk.

Lars Bjørnvik er cand.merc. og MBA i shipping og logistics, han har 15 års erfaring som shippinganalytiker på Økonomisk Ugebrev og 14 års undervisningserfaring inden for shippingøkonomi som underviser på CBS, samt ikke mindst rederidrift

Lars Bjørnvik mener, at der er flere forskellige ting i færgegruppens rapporter, som er grebet ud af luften.

- Flere ting er totalt urealistiske. Først og fremmest er det umuligt at chartre en færge til formålet. Der er simpelthen ikke nogen på markedet, og slet ikke en færge, som man kan hente ind i en kort sommerperiode, lyder det fra Lars Bjørnvik.

Læs også: Nyt initiativ vil genåbne Korsør-Lohals

Han fortsætter:

- Derudover skal man jo huske på, at der ikke længere er nogle brugbare færgeramper i hverken Korsør eller Lohals. Man vil skulle finde en færge med egen rampe, og disse færger er ganske enkelt helt umulige at komme i nærheden af på markedet. Disse skibe findes ganske enkelt ikke. Og helt grundlæggende viser al erfaring, at man ikke kan drive færgefart som en forening uden ansvarlig kapital. Spørg bare 3F. Jeg tror også man vil få problemer med både Metal Søfart og 3F Søfart, hvis besætningen skal være pensioneret frivillig ulønnet arbejdskraft, siger Lars Bjørnvik.

Ifølge færgegruppens eget udspil vil man skulle opkræve 240 kr. for en enkeltbillet til en personbil, men derudover vil det være nødvendigt også at opkræve betaling pr. passager.

På den baggrund vurderer Lars Bjørnvik, at en familie med to voksne og to børn vil skulle betale ca. 600 kr. mere for en returrejse. Samtidig vil det realistisk tage ca. en time længere hver vej at nå frem til destinationen end ved at benytte broen.

- At skulle benytte færge i forbindelse med en weekendtur fra København til til f.eks. Dageløkke Feriecenter ville blive dobbelt så dyrt og transporttiden ville blive ca. en time længere hver vej ved at bruge en færge mellem Korsør og Lohals, vurderer Lars Bjørnvik.

Han fortsætter:

- Et godt gæt er, at driftsunderskuddet alene målt på variable, centrale omkostninger vil give et underskud på 30.000 kr. pr. dag. Den tidligere færgeruten gav millionunderskud i 17 år allerede inden Storebæltsbroen kom, siger Lars Bjørnvik.

Han mener heller ikke, at nogen fonde vil støtte projekter ligesom han tvivler på, at der er nogen banker, der vil finansiere projektet.

Søfart arbejder på at få en kommentar fra Færgegruppen, der arbejder på at genoplive færgeruten.
Mere om: Korsør-Lohals
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (3)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Hollandsk retro-sandsuger på fransk visit i Aarhus

Dækshuset på det hollandske fartøj vækker en vis opsigt og giver mindelser om skibe fra svundne tider selv om ’Spauwer’ kun er få år gammel. Nyd synet her

Plus 1

Fem værfter byder på Sif og Frigg

Både politikere og brancheorganisationer håber, at der nu er kommet styr på skandalen om de to "nye" miljøskibe. Fristen for tilbud er 17. juni. Underskrivelsen af kontrakten planlægges til 10. juli

Plus 1

Tragisk kæntring i Det Sydfynske Øhav

Hans Christian Elberg var med på det øvelsestogt, der endte fatalt for to af hans søfartsskole-kammerater for 77 år siden

Plus 1

Danske rederier i fuld gang med maritim genåbning

De danske rederier har været hårdt ramt af coronakrisen. Men nu er rederierne igen begyndt at åbne for flere ruter. Læs og få overblikket her

Sydfynsk iværksætter-tilbud bliver landsdækkende

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

RAL og Eimskip klar til samsejling i næste uge

Online Avis Arkiv

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

Container-kaptajn risikerer millionbøde efter tabte containere

Australske myndigheder ser med stor alvor på, at et antal containere røg overbord fra 'APL England'

Lodser klager efter dobbelt grundstødning

’Ellen’ hædret med Danish Design Award

Hundested-Rørvig sejler millioner hjem igen

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

Plus

Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Går et færgerederi hele vejen ligesom Ærøfærgerne, så kan merudgiften til en fuldstændig CO2-neutral færge være tjent hjem på højst otte år

Plus

Værftsdirektør fortryder intet

Bygningen af ’Ellen’ var langt fra uden problemer for Søby Værft, men direktøren har stor tiltro til projektets timing og potentiale

4

DFDS opretter forbindelse fra Frederikshavn til Oslo

Stena Line har netop nedlagt ruten, men fra 25. juni tager DFDS over og tilbyder passagerer at komme til Oslo fra Frederikshavn

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Dialogspil mod chikane og mobning i søfart

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

HySense® QL 326 - test af pumper

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.235