23948sdkhjf

”Fatamorgana og dagdrømmeri” - Økonom fælder hård dom over planerne om genåbning af Korsør-Lohals

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Garvet shippingmand: Det bliver umuligt for en lokal forening at finde en ledig færge til brug for en sommerrute. Og økonomien bliver håbløs

Lokale initiativtagere arbejder på at give comeback ti l den gamle færgerute mellem Korsør og Lohals.

For nylig samlede et informationsmøde om sagen omtrent 100 besøgende i Lohals

Initiativtagerne overvejer i første omgang at leje en af de færger, der faktisk er på markedet. Formentlig som start kun med en sejlplan om sommeren, ligesom frivillig arbejdskraft til sejladsen kan bringe de faste udgifter ned.

Men nu blander en garvet shipping-økonom sig i debatten. Og konklusionen er hård:

- Planerne er udtryk for fatamogane og dagdrømmeri. Det bliver ALDRIG til noget, lyder det fra Lars Bjørnvik, der en del af året bor i Tranekær på Langeland.

Han har respekt for, at lokale ildsjæle drømmer om at etablere en ny færgerute, men mener samtidig, at det er at stikke folk blår i øjnene at påstå, at projektet kan hænge sammen økonomisk.

Lars Bjørnvik er cand.merc. og MBA i shipping og logistics, han har 15 års erfaring som shippinganalytiker på Økonomisk Ugebrev og 14 års undervisningserfaring inden for shippingøkonomi som underviser på CBS, samt ikke mindst rederidrift

Lars Bjørnvik mener, at der er flere forskellige ting i færgegruppens rapporter, som er grebet ud af luften.

- Flere ting er totalt urealistiske. Først og fremmest er det umuligt at chartre en færge til formålet. Der er simpelthen ikke nogen på markedet, og slet ikke en færge, som man kan hente ind i en kort sommerperiode, lyder det fra Lars Bjørnvik.

Læs også: Nyt initiativ vil genåbne Korsør-Lohals

Han fortsætter:

- Derudover skal man jo huske på, at der ikke længere er nogle brugbare færgeramper i hverken Korsør eller Lohals. Man vil skulle finde en færge med egen rampe, og disse færger er ganske enkelt helt umulige at komme i nærheden af på markedet. Disse skibe findes ganske enkelt ikke. Og helt grundlæggende viser al erfaring, at man ikke kan drive færgefart som en forening uden ansvarlig kapital. Spørg bare 3F. Jeg tror også man vil få problemer med både Metal Søfart og 3F Søfart, hvis besætningen skal være pensioneret frivillig ulønnet arbejdskraft, siger Lars Bjørnvik.

Ifølge færgegruppens eget udspil vil man skulle opkræve 240 kr. for en enkeltbillet til en personbil, men derudover vil det være nødvendigt også at opkræve betaling pr. passager.

På den baggrund vurderer Lars Bjørnvik, at en familie med to voksne og to børn vil skulle betale ca. 600 kr. mere for en returrejse. Samtidig vil det realistisk tage ca. en time længere hver vej at nå frem til destinationen end ved at benytte broen.

- At skulle benytte færge i forbindelse med en weekendtur fra København til til f.eks. Dageløkke Feriecenter ville blive dobbelt så dyrt og transporttiden ville blive ca. en time længere hver vej ved at bruge en færge mellem Korsør og Lohals, vurderer Lars Bjørnvik.

Han fortsætter:

- Et godt gæt er, at driftsunderskuddet alene målt på variable, centrale omkostninger vil give et underskud på 30.000 kr. pr. dag. Den tidligere færgeruten gav millionunderskud i 17 år allerede inden Storebæltsbroen kom, siger Lars Bjørnvik.

Han mener heller ikke, at nogen fonde vil støtte projekter ligesom han tvivler på, at der er nogen banker, der vil finansiere projektet.

Søfart arbejder på at få en kommentar fra Færgegruppen, der arbejder på at genoplive færgeruten.
Mere om: Korsør-Lohals
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

'Ærøxpressen' forsinket 10 dage

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

2

Overraskelse: Minister finder alligevel penge til skoleskibene

Minister flytter rundt i budgettet og giver penge til ekstra togter for både 'Gerorg Stage' og 'Danmark' i 2020

Kolding sætter hold bag omlægning af erhvervshavnen

Næste år vil APM Terminals i Gøteborg være CO2-neutral

Nyhedsbrev

8.503 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Ammoniak-drevet 23.000-teu'er får Lloyds velsignelse

Online Avis Arkiv
Plus

DFDS vil sende drone-hær i luften over terminaler

Odense-virksomhed har fået succes med at tilbyde rederier at effektivisere deres terminal-operationer ved hjælp af droner og kunstig intelligens

Norden og Shipping Lab sammen om biofuelprojekt

Biomasse, der ikke kan anvendes i fødevareproduktion, skal i nyt partnerskab testes som bunker på Nordens skibe

19 kidnappet fra tankskib ved Nigeria

Danske Maritime kalder finanslov "ambitiøs og problematisk"

VIDEO: Aarhus Havn sætter container-rekord

USA opbringer skib lastet med iranske våben i Det Arabiske Hav

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Total skal levere LNG til CMA CGM's containerskibe

Plus

Dansk bølgeenergi-koncept skal testes i udlandet

Italien accepterer at modtage to skibe med migranter

Galleri: Installationsfartøjer skaber trængsel i Esbjerg Havn

3

Skoleskibe forbigået i ny finanslov

Danske Rederier er ærgerlige over, at der blev ikke afsat midler til to årlige togter med skoleskibene 'Georg Stage' og 'Danmark'

VIDEO: 'Ærøxpressen' bliver døbt

Alfa Laval: Markedet for ballastvand topper først i 2022

Unifeeder opkøber feeder-operatør i Singapore

Smyril Line udvider flåden med et femte skib

Ekstra skib baner vejen til UK for Hirtshals og for Smyril Lines nordatlantiske hjemmemarked

Powercon lander rekordregnskab og rekordordre

Plus

Wind Europe 2019
Esvagts rejse mod SOV-konceptet

’Esvagt Faraday’ og ’Esvagt Froude’ repræsenterede en verdenspremiere, da de så dagens lys i offshore vind – og var samtidigt resultat af Esvagts særlige udgangspunkt i standby/rescue

Plus

Wind Europe 2019
5 spørgsmål til Thomas Fauerby om Esvagts offshore vind-aktiviteter

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Første hydrauliske Potain bomkran i Danmark leveret

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Copenhagen Pump forhandler kapselblæsere fra Pedro Gil

Transmitter til bl.a. Fugtmåling fra Summit

Prysmian lagerfører populære krankabler

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Kundecase - TME Solutions - vibrationsmåling

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Nåede du ikke at besøge os på AJOUR?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Hvad i hulen betyder ATEX?

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Lys er også indeklima

Send til en kollega

0.243