23948sdkhjf

"Når skibene bliver større skal man også have en større kran"

| Af Ida Kaarøe | Tip redaktionen om en historie

Kapløbet om at bygge større skibe betyder, at også havnekranerne skal vokse konstant

Jo større, desto bedre. Det er tilsyneladende logikken, der driver markedet for havnemobilkraner i øjeblikket. I hvert fald ser Aron Boysen, der er salgschef i kranproducenten Liebherr Danmark, en klar tendens i den retning.

- Når kunder bestiller en ny havnemobilkran, så er det typisk et nummer større kran, end den, de måske har i forvejen. Esbjerg Havn har også købt en større kran med mere løftekapacitet, end den de havde før, og det er også tilfældet med den, som vi leverer til Lindø Odense Havn til december, siger Aron Boysen.

Liebherr Danmark er en del af den tyske Liebherr-koncern, som bl.a. sælger havnemobilkraner primært til offentlige havne. Årsagen til, at kranerne bliver større og større, kan ifølge Aron Boysen forklares med skibenes størrelse.

- Skibene bliver større og bredere, og det gods, der skal håndteres, bliver større og tungere. Når alle skibe bliver større og tungere, skal man også have en større kran, som kan løfte mere. De to ting følges typisk ad, siger Aron Boysen.

Han mener dog ikke, at det kan blive ved.

- Der kan komme et tidspunkt, hvor havnekranerne har designmæssige begrænsninger i forhold til at blive større. Havnemobilkranen LHM800 kan løfte 308 tons, og der er nogen, der mener, at man med en havnemobilkran som LHM800 er ved at nå grænsen for, hvor stor en havnemobilkran kan være, siger han.

Flere tendenser
Liebherr står bag verdens største havnemobilkran i den førnævnte LHM800. Den har selskabet blandt andet leveret i år til Esbjerg Havn, som primært skal bruge den til at løfte vindmøllekomponenter. Samtidig gør selskabet klar til at levere en til Lindø port of Odense lige inden jul.

Udover størrelsen på kranerne ser Aron Boysen to tendenser, der præger markedet for havnemobilkraner i disse dage.

Det første er, at havnene ønsker at have en grøn profil.

- Det er også derfor, at bl.a. Lindø port of Odense har bestilt denne type havnemobilkran, fordi den udover at kun kunne køre på diesel også kan køre på el. Det er noget, man kan til- eller fravælge som kunde hos os. Den kran, der bliver leveret til Odense, bliver også den første af vores kraner i Danmark, der har mulighed for at blive anvendt og betjent i elektrisk drift, siger Aron Boysen.

Specielt tilbehør
- Vi har også noget specielt tilbehør, hvor vi kan reducere brændstofforbruget med ca. 20-25 pct. Det er en del af en udvikling, hvor vi som virksomhed vil have en grøn profil, siger han videre.

Den anden tendens er ifølge salgschefen, at kunderne kigger mere og mere på tilgængelighed i forhold til servicemontører og på hvilken service i forhold til reservedele, den enkelte virksomhed har.

- Det er noget, som kunderne begrunder deres valg af os som deres leverandør af havnemobilkraner med. De har en oplevelse af, at vi leverer produkter af høj kvalitet med anvendelse af de nyeste tilgængelige teknologier. Vi har et set-up, der gør, at vi rent servicemæssigt er på forkant, hvor vi sikrer, at kranerne er tilgængelige, og at vi har de nødvendige reservedele. 70-80 pct. af de komponenter, der er på havnemobilkranerne, producerer vi in-house. Det vil sige, at vi producerer de maskiner, som producerer reservedelene. På den måde har vi styr på hele forsyningskæden og kan garantere, at der er reservedele i hele produktets levetid, siger han.

Mange kraner
Selskabet er den producent, der har flest havnemobilkraner i Danmark.

- Liebherr har i alt leveret ca. 16 havnemobilkraner til danske kunder, siger Aron Boysen.

Liebherr-koncernen er et familieejet foretagende med omkring 45.000 medarbejdere i verden. Sidste år havde Liebherr-koncernen en omsætning på cirka 10,5 mia. euro, men Aron Boysen vil ikke udtale sig om Liebherr Danmarks omsætning.

- Men det ligger på et godt niveau, hvis man kan sige det sådan, siger han.

Og målet for den danske afdeling i fremtiden er simpelt:

- Vi vil da gerne sælge nogle flere kraner. Det ligger jo i sagens natur, siger Aron Boysen.

- Vores mål er også at rådgive og servicere vores kunder på bedst mulig måde, således at vores kunder får den maksimale nytte af deres havnemobilkraner, tilføjer Aron Boysen.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Hollandsk retro-sandsuger på fransk visit i Aarhus

Dækshuset på det hollandske fartøj vækker en vis opsigt og giver mindelser om skibe fra svundne tider selv om ’Spauwer’ kun er få år gammel. Nyd synet her

Plus 1

Fem værfter byder på Sif og Frigg

Både politikere og brancheorganisationer håber, at der nu er kommet styr på skandalen om de to "nye" miljøskibe. Fristen for tilbud er 17. juni. Underskrivelsen af kontrakten planlægges til 10. juli

Plus 1

Tragisk kæntring i Det Sydfynske Øhav

Hans Christian Elberg var med på det øvelsestogt, der endte fatalt for to af hans søfartsskole-kammerater for 77 år siden

Plus 1

Danske rederier i fuld gang med maritim genåbning

De danske rederier har været hårdt ramt af coronakrisen. Men nu er rederierne igen begyndt at åbne for flere ruter. Læs og få overblikket her

Sydfynsk iværksætter-tilbud bliver landsdækkende

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

RAL og Eimskip klar til samsejling i næste uge

Online Avis Arkiv

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

Container-kaptajn risikerer millionbøde efter tabte containere

Australske myndigheder ser med stor alvor på, at et antal containere røg overbord fra 'APL England'

Lodser klager efter dobbelt grundstødning

’Ellen’ hædret med Danish Design Award

Hundested-Rørvig sejler millioner hjem igen

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

Plus

Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Går et færgerederi hele vejen ligesom Ærøfærgerne, så kan merudgiften til en fuldstændig CO2-neutral færge være tjent hjem på højst otte år

4

DFDS opretter forbindelse fra Frederikshavn til Oslo

Stena Line har netop nedlagt ruten, men fra 25. juni tager DFDS over og tilbyder passagerer at komme til Oslo fra Frederikshavn

Plus

Værftsdirektør fortryder intet

Bygningen af ’Ellen’ var langt fra uden problemer for Søby Værft, men direktøren har stor tiltro til projektets timing og potentiale

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Dialogspil mod chikane og mobning i søfart

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

HySense® QL 326 - test af pumper

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.187