23948sdkhjf

Tank-rater når højeste niveau siden finanskrisen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Både VLCC-, suezmax- og aframax-rater nyder godt af, at Cosco-tonnage er kommet på USA's sorte liste

Ikke siden sommeren 2008 er de store råolietankskibe, VLCC'ere, gået for så høje dagsrater, som de gør netop nu. 

Det skriver Tradewinds med henvisning til, at der i går blev lukket VLCC-kontrakter ud af Mellemøsten til Kina til dagsrater på 123.472 dollar. Det er en stigning på mere end 10.000 dollar fra niveauet dagen forinden, og det er blot fem dage siden, at VLCC-raterne krydsede grænsen på 100.000 dollar om dagen. 

Også rederier med mindre tankskibe mærker godt af de stigende spot-rater. I enkelte tilfælde har afskibere chartret to suezmax'ere som erstatning for en VLCC'er, og de gennemsnitlige suezmax-rater nåede i går 111.236 om dagen. Aframax-skibe blev lukket til 52.947 dollar dagligt.

- Det her er helt sikkert det stærkeste suezmax-marked siden de store ratehop i 2008, siger en analtyker til Tradewinds

Kom på USA's sorte liste

Udviklingen i tankrater begyndte at tage fart, da det kinesiske Cosco-konglomerats tankrederi – Cosco Shipping Energy Transportation (CSET) – overtrådte USA's sanktioner mod Iran.

Læs også: VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Coscos tankaktiviteter består af to selskaber – et placeret i Shanghai og et andet i Dalian. Iran-sanktionerne blev overtrådt af et skib i Dalian-selskabet, og moderselskabet er ikke omfattet af sanktionerne. Kun Dalian-selskabet er kommet på USA's sorte liste, men Cosco har været tavs med at oplyse hvilke skibe, som hører under hvilket selskab. Derfor har chartrere igennem de seneste uger gået i en stor bue udenom CSET, når de skal have flyttet tanklaster. 

Effekten på tankraterne er så stor, fordi Cosco sidder på verdens største VLCC-flåde målt på tonnage. Og på verdens fjerdestørste flåde af produkttankskibe. 

Mange faktorer

Oveni Coscos overtrædelse af USA's Iran-sanktion kommer en række andre faktorer, der har fået tankraterne til at sætte kurs mod himmelen. En af dem er, at USA's sanktioner mod Venezuela gradvist er blevet optrappet. Derfor søger mange chartrere udenom skibe, der har sejlet med olie fra Venezuela igennem det seneste års tid.

Det har også en effekt, at eksporten ud af Saudi-Arabien midt i september blev forstyrret af et angreb, der i en periode halverede landets olieproduktion og helt standsede eksporten ud af Ras Tanura-havnen med den konsekvens, at flere råolietankskibe fik spildte skibsdage i havnen.

En sæsonmæssig stærk efterspørgsel spiller også ind, og endelig er de nært foranstående IMO 2020-krav medvirkende til, at der bliver flyttet tanklaster rundt til strategisk hensigtsmæssige steder. 

Læs mere: VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Nyhedsbrev

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Online Avis Arkiv

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

Ny bog går bag om 195 navngivne Krigssejlere

Den dramatiske historie om 195 maskinfolk, der døde i krig, fortalt i ny bog, som bogstaveligt går bag om en mindetavle

Plus

Dansk skibsdesigner skal være vagthund i tysk megaprojekt

Tysk delstat og bank hyrer OMT til at holde øje med bygningen af to af verdens største krydstogtskibe

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Nu fanger Maersk-partner plastik i Stillehavet

En ny prototype fra The Ocean Cleanup kan nu ved egen hjælp indsamle plastikaffald i Stillehavets store ø af affald.

Plus 2

’Nordstjernen’ besøgte Hobro og Mariager Fjord

GALLERI: Smukt gammelt Hurtigrute-skib på Tour de Port i den danske provins

Plus

Direktør: "Jeg vil blive glad, hvis jeg kan sælge et par anlæg"

Medie: Missiler sætter iransk tankskib i brand

APMT slår terminaler i Aarhus og Gøteborg sammen

Fremover vil containerterminalerne i Gøteborg og Aarhus blive ledet af den samme direktør

Plus

Powercon masseansætter til norsk kæmpeordre

Ingeniørvirksomheden i Hadsund har udvidet produktionen og ansat flere folk for at kunne levere det hidtil største landstrømsanlæg til krydstogtskibe nogensinde

Plus

"Der skal bruges 17 forskellige skibstyper til en havvindmøllepark"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Palfinger Marine: Det bedste fra to verdener

Kender du det der Linke-din?

Nyt søvandsfilter - levetidsforlænget med mindst 10 år

Tranemo Workwear

NOS A/S Forhandler BVA donkrafte

Salgskonsulent Dennis Bo Bank er tilbage hos Fyns Kran Udstyr

Displayglas til skærme og touch screens fra Mirit Glas

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Deltager du på DanFish International denne uge?

Tilbud fra Siemens - Simatic Field PG M6 i ekstrem udgave

Send til en kollega

0.199