23948sdkhjf

'Bourbon Rhode'-pårørende laver indsamling i protest mod redningsaktion

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Imens håbet om at finde flere søfolk i live, er der kommet detaljer om de sidste timer, inden offshore-skibet sank

Pårørende til de syv besætningmedlemmer fra offshore-slæbebåden 'Bourbon Rhode', der sank i høj sø 1200 sømil fra Matinique den 26. september, forsøger nu at indsamle midler til overflyvning af området.

Det sker, efter at redningsoperationen er blevet nedprioriteret af de franske myndigheder, der i nogle dage havde et overvågningsfly og fregatten 'Ventôse' med tilhørende helikopter engageret i eftersøgningsarbejdet. 

Et større antal handelsskibe har også deltaget, og foruden tre overlevende er fire omkomne blevet fundet. Dermed mangler der stadig syv besætningsmedlemmer. 

10 meter høje bølger

I mellemtiden er der kommet nye detaljer om, hvordan de dramatiske sidste timer forløb ombord på den 2006-byggede 'Bourbon Rhode'. Oplysningerne stammer fra kommunikation imellem broen og Bourbon via Inmarsat, og er gengivet af det kroatiske maritime medie Morski HR

Korrespondancen starter med et nødsignal afsendt kl. 08.28, hvor 'Bourbon Rhode' befandt sig 60 sømil fra øjet af kategori 4-orkanen Lorenzo. 17 minutter senere blev nødsignalet fulgt op af en besked om, at skibet var ved at synke, fordi der trængte vand ind i maskinrummet. 13 minutter derefter fulgte endnu en besked med positionen for det synkende skib. 

Læs også: Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Kl. 09.42 svarer Bourbon tilbage, at en redningsaktion er ved at blive koordineret. 

Det fremgår af korrespondancen, der er tilgængelig  at al motorkraft på det tidspunkt væk. Kaptajnen melder, at besætningen er uskadt og klar til at forlade skibet, men at det ikke er muligt at sætte redningsbåde i vandet på grund af bølgegangen på "10 meter eller mere". 

En time senere kan 'Bourbon Rhode' ikke længere pumpe vand ud af maskinrummet, der er lukket af vandtætte skotter. Kl. 11.35 får kaptajnen at vide, at 'SSI Excellence' har sat kursen imod det synkende offshoreskib, og kl. 12.00 beder kapajten om et forventet ankomsttidspunkt for redningen. Fem minutter senere meddeler han, at vandstanden stiger. Det gentager han kl. 12.28. Og derefter svarer 'Bourbon Rhode' ikke længere på rederiets opfordringer til at holde kontakten. 

Nyt håb

'SSI Excellence' befandt sig på det tidspunkt 200 sømil fra det nødstedte offshore-skib. Da det nåede frem dagen efter, reddede det tre overlevende fra en redningsbåd, og ifølge Maritime Bulletin er det nu kommet frem, at de tre overlevende bekræfter at have set de syv besætningsmedlemmer, som endnu ikke er fundet, gå ombord i en redningsbåd.

Læs også: Totals danske direktør bliver afløst til april

Håbet for de pårørende til de kroatiske og ukrainske søfolk har fået ny gnist af, at AHTS'eren 'Alp Striker' for to døgn – natten til mandag – siden så noget, der lignede et nødsignal, da det passerede området. Det fik redningsoperationen tilbage i aktion, og ifølge den seneste meddelelse fra Bourbon deltager yderligere tre handelsskibe i området nu i eftersøgningen. Et amerikansk Hercules-fly har også været på vingerne. 

I mellemtiden er den franske fregat 'Ventôse' med sin helikopter ankommet til Matinique med de tre overlevende og ligene af de fire søfolk, der er fundne omkomne. 

Som det fremgår af videoen heruden, er de pårørende er langt fra tilfredse med, at Bourbon og de franske myndigheder lader til at have opgivet håber om at finde flere overlevende. 

Mere om: Bourbon | forlis | offshore
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Ny Samsø-færge søsat

Trods udbruddet af corona-virus er det lykkedes det kinesiske værft at få 'Lilleøre' i vandet

VIDEO: Katamaran rammer ro/pax ved Tenerife

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Grønlandsk værft opruster maskiner og værktøj

Nuuk Værft håber, at nye investeringer kan øge aktiviteten på værftet og hjælpe selskabet med at gentage succesen fra et tilfredsstillende 2019, siger direktør

23 søfolk løslades i sag om kæmpe kokainfund

Mærsk giver formand det største honorar i dansk erhvervstop

Nyhedsbrev

8.545 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk-ansatte sendes hjem efter rejser til Norditalien og Sydkorea

Online Avis Arkiv

Mærsks nye milliard-lån afhænger af CO2-reduktion

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Korsør-værft venter på flere skibsopgaver

HRS Korsør laver både skibe og stålkonstruktioner, men mens det går fremad for ståldelen, så står skibsdelen mere stille

Dansk millionaftale med rumagentur kan gavne skibsfarten

Nørresundby-virksomheden Gate House Telecom skal hjælpe det europæiske rumagentur med bedre satellitkommunikation, som dermed kan være hovedvej for Internet-of-Things til søs

Bunker Holding udfordrer Monjasa i Vestafrika

Hafnia hev en halv milliard hjem sidste år

Særligt fjerde kvartal bidrog til, at Hafnias første efter sammenlægning med BW Tankers gav gode resultater

Ti danske havne kan se frem til længere sæson for krydstogt

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Totals danske direktør bliver afløst til april

Erstatter kemikalier med kokosprodukter

ME Production er kandidat i den nordjyske bæredygtighedskonkurrence Tag Fat. Scrubber-producenten erstatter kemikalier med kokos ved rens af gear

Plus 1

DEBAT: Stop piraterne ud for Vestafrika, før de angriber danske skibe

I årevis har det været forbundet med risiko for søfolk at sejle ind i Guineabugten ud for Vestafrika. Mens piraterne er inddæmmet ved Somalia, er kidnapninger blevet dagligdag på den anden side af Afrika

Ørsteds Hornsea 2 skal producere brint

Finansiering på plads til Gigastack-projektets anden fase, der skal demonstrere billig, CO2-neutral brint i industriel skala. Projektkonsortiet omfatter bl.a. danske Ørsted og deres Hornsea 2 havmøllepark

Krydstogtrederier forventer milliard-tab efter virus-udbrud

Besætning fra 'Diamond Princess' kan endelig forlade skibet

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

IMO 2020-svovlregler
Energistyrelsen bakker op om metanol til fremdrift

Plus

Tyskland vil selv bygge sine orlogsskibe

Ordrer på militære nøgleteknologier må ikke længere sendes til udlandet

West Diesel indgår aftale med MAN

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hastelevering af dit glas fra Mirit Glas

ABB leverer strøm til skibe i havn

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

Meldgaard Silikat A/S gør klar til Vestfyn Trækker 2020

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Se video: Skrot falder, plader stiger - corona spøger

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kæmpe metallager i Glostrup

Roxtec kabel- og rørgennemføringer i boreplatforme, Nordsøen

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

NOS A/S tilbyder Redningsflåde- / Redningsbådskrog

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

Revit - Detaljer i Revit

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Send til en kollega

0.206