23948sdkhjf

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

Det atomdrevne russiske fragtskib 'Sevmorput' har i skrivende stund rundet Skagen på sin færd fra Kamchatka mod Skt. Petersborg via den nordlige sørute. 

https://www.soefart.dk/article/view/675925/dodsfald_pa_maersks_foretrukne_skrotvaerft_i_alang

Herhjemme følger Forsvaret med, imens det 1988-byggede fragtskib sejler igennem Storebælt og videre ud i Østersøen med en last bestående af 204 kølecontainere med fisk.

I en opdatering på Twitter oplyser Forsvarets chef for nukleart beredskab, at der løbende bliver lavet spredningsprognoser, imens skibet er i dansk farvand. Og noget kan tyde på, at det kan blive en mere regelmæssig opgave for myndigheder i Danmark og de andre nordiske lande at holde øje med skibet. 

Ifølge mediet The Moscow Times oplyser det russiske rederi Sovcomflot, at der i løbet af efteråret vil være to sejladser med fisk fra den russiske del af Stillehavet via den nordlige sørute. Hvis det viser sig at være en succes, vil ruten blive ordinær næste år. 

Læs også: Sovcomflot vandt over norsk favorit

'Sevmorput' er det sidste tilbageværende af fire atomdrevne handelsskibe nogensinde bygget. Det 260 meter lange skib blev leveret i 1988 og har gennemgået en omskiftelig tilværelse siden. Planen var oprindeligt at bruge skibet til internationale laster, men i årene efter søsættelsen blev det nægtet adgang til havne i både udlandet såvel som havne i det østlige Rusland, hvor havnearbejdere sågar nægtede at laste og lodse skibet på grund af frygten for stråling.

I slutningen af 1990'erne skulle der nyt brændstof på reaktoren, og 'Sevmorput' blev lagt op, imens leverancen trak ud. Efter nogle år i drift i midten af 00'erne blev skibet atter lagt op ud for Murmansk i 2007. Fem år senere blev det besluttet at sende 'Sevmorput' til ophug, men planen blev ændret i 2013. Efter en større renovering forlod skibet kaj i november 2015 for at sejle militært isenkram for det russiske forsvarsministerium. 

Læs også: Uundgåeligt eller urealistisk – her er danske søfartseksperters vurdering af A-kraft

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

ITF-inspektør beskriver forhold ombord på russisk fragtskib som "rystende", efter at Søfartsstyrelsen finder 37 fejl og mangler

VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

Nyhedsbrev

Utilfredse passagerer udløser tredje bod til udskældt rederi

Online Avis Arkiv

Medie: Russere overførte millioner til Dan-Bunkerings ejerselskab

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Trump peger på Iran efter angreb – men afventer beviser

Plus

Esvagt gør klar til Brexit

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Politisk strid om dansk bidrag til Hormuz-flåde

Dansk fregat skal sejle med amerikansk hangarskib i Nordatlanten, og Søværnet skal deltage i en europæisk Hormuz-flåde. Men på Christiansborg strides politikerne om, hvorvidt Danmark puster til ilden

Nye havnekajer på en halv kilometer i Køge

Udvidelsen af Køge Havn stormer derudaf. Nu er man klar til at åbne fire nye kajstrækninger. Dermed er 75 pct. af det samlede nye kajanlæg i Køge færdigbygget og klar til at blive indviet

Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Prisen på råolie stiger med over ti procent, efter at angreb har forstyrret produktionen i Saudi-Arabien

Plus 1

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

England vælger dansk design til nye fregatter

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyheder på HI messen

Er du klar til at gå pro?

Kvalitetssikring skaber værdi for virksomheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ProMetal

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Send til en kollega

0.219