23948sdkhjf

Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

Rederiernes foretrukne brændstof igennem årtier, heavy fuel oil (HFO), tager nu et sjældent set prisfald frem mod IMO's kommende 2020-krav. 

Det skriver Ship and Bunker

I løbet af de første to uger af august faldt prisen på HFO380 med et gennemsnit på 21 pct. baseret på priser fra fire store bunkerdestinationer verden over. 

Torsdag den 15. august ramte gennemsnitsprisen et niveau på 311,50 dollar pr. ton. Til sammenligning er prisen på en tønde råolie blot faldet med fem pct. i løbet af den samme periode.

Et ton HFO til 311,50 dollar ikke er set billigere siden oktober 2017.

Læs også: Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Prisfaldet er ifølge mediet et udtryk for, at efterspørgslen efter det svovlholdige brændstof er for nedadgående. Efter nytår bliver den globale grænse for svovlindholdet i skibsbrændstof sænket til 0,5 pct. fra 3,5 pct., og kun skibe monteret med scrubber kan derefter sejle lovligt på HFO. 

Det er usikkert, hvor stor en del af verdensflåden, der vil kunne bruge HFO fra årsskiftet. Ifølge Ship and Bunker peger selv de mest optimistiske estimater dog på, at efterspørgslen efter HFO vil falde til omkring en tredjedel af niveauet i dag. 

Læs også: Mærsk-boss om scrubber: ”Det ligner en supergod forretning”

Artiklen er en del af temaet IMO 2020-svovlregler.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.235