23948sdkhjf

Startup rengør tørlastskibe

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

En håndfuld maritime startups får hjælp under Marcod-projektet ’Maritime Stars’, f.eks. online-platformen Dry Bulk Chemicals, der formidler rengøring af tørlastskibe

En ny handelsplatform. Det er, hvad Dry Bulk Chemichals er. Og den lille virksomhed er et godt eksempel på de mange nye online handelsplatforme, som også spirer i den maritime industri.

Virksomheden modtager nu støtte af Marcod via Maritime Stars. Et projekt, der kobler en række etablerede store maritime virksomheder med en håndfuld nye startups via Marcod (se boks).
Virksomheden ønsker nu at bruge de næste ni måneder på at forbedre og udbygge den nuværende forretningsplan via Maritime Stars.

– Vi vil skabe mest muligt værdi for vores brugere, og det kan de her måneder med eksterne kompetencer hjælpe med, siger CEO Lasse Ekdahl, da Søfart møder ham og en af de andre stiftere, Carsten Vinther, i deres domicil midt i Lyngby.

Tørlastplatform
Her sidder den lille virksomhed i et næsten klinisk rent kontorfællesskab med en række andre innovative virksomheder.
– Marcod fokuserer på virksomheder, der ikke er helt spæde sartups, men som har været i gang noget tid, og de vil gerne ’pulje dem’. Alle startups inden for det danske maritime miljø kan komme i betragtning, dog var de fem udvalgte i 2019 mere eller mindre på samme niveau ift. ’market fit’ og produkt, siger Lasse Ekdahl og uddyber, hvad hans virksomhed er for en størrelse:
– Vi etablerede virksomheden i slut 2017 og fokuserer på rengøring af tørlastskibe. Vi faciliterer mødet mellem vores brugere - rederier og leverandører - og skaber et miljø med nødvendige informationer ift havne, laster, instrukser, produkter og tekniske detaljer mm, siger han.
Dry Bulk Chemicals er dermed et sted, hvor alt samles, mener den daglige direktør i en virksomhed, der har en flad organisationsform.
– Vi undgår manuelt arbejde og sørger for at samle interessante data ind til hver enkelt bruger og optimerer hele processen. På sigt sparer vi en masse tid og omkostninger.

Vågnede en nat
Idéen kom til verden på en lidt speciel facon:
– Jeg vågnede en nat og har ikke kunnet slippe idéen siden, fortæller Lasse Ekdahl og uddyber:
– Jeg havde en god dialog med min tidligere chef, og han forstod godt, hvorfor jeg blev nød til at føre dette ud i livet. Mit ønske var og er dog stadig at forbedre processen og skabe en direkte værdi for vores operatører, der dagligt sidder med rengøring af skib ift. næste last, da jeg selv har siddet i denne funktion og kender til udfordringer og muligheder.

På samme måde ønsker virksomheden at skabe transparens inden for rengøring, udstyr og produkter ift. godkendte IMO-kemikalier og udstyr - og man vil fremme de gode og dygtige leverandører.
– Selve rengøringen af et skib er måske én procent af en Operations Managers job, men det er en meget vigtig og essentiel del ift. at klargøre skibet til næste tur. Det kan være lidt en hovedpine for en ’Operations Manager’ at finde ud af, hvem der kan levere, og hvem der er den rigtige kandidat til den speficikke last, forklarer Lasse Ekdahl og understreger, at det i høj grad handler om, hvilke leverandører, der kan levere i hvilke havne og hvilke produkter, der i øvrigt tilgængelige.

– Det er essentielt, at det hele stemmer overens med skibets stramme deadlines i havne, og at det spiller sammen med mandskabet ombord på skibene samt leverandør af udstyr/kemikalier og operation managers, befragterer og rederiets tekniske afdeling samt agenter og mange andre. Det vigtigt, at alle spiller sammen for at løse denne opgave ift. IMO-godkendte produkter, forklarer Lasse Ekdahl.
Det kan eksempelvis være laster som kul, cement (jernmalm, bauxite) etc., og de kemikalier, der skal bruges til rengøringsprocessen har rederierne brug for bliver leveret rigtigt. Her skaber virksomheden en platform til at håndtere processen
.
I første halvdel af 2018 testede virksomheden produktet af med fem danske rederier og operatører.
– Siden har vi været i tæt sparring med danske rederier - primært i Hellerup.

Går I ind på skibsmæglernes områder?
– Der er ikke rigtigt nogle skibsmæglere inden for den her branche, det er en niche. Vi ønsker desuden også at kunne guide, optimere og give værdi for vores brugere på flere områder. Vi skaber et digitalt miljø. Man kan sige, at vi sidder som en mæglerfunktion mellem rederier og leverandører, men uden at vi favoriserer nogen.
– Vi faciliterer mødet mellem rederi og leverandør, når rederiet har behov for rengøring af deres skib og lægger en ordre i udbud. På den måde sørger vores platform for, at der er en sammenhæng, og for at processen er optimal.



FAKTA:
Dry Bulk Chemicals har samarbejdet med Den Danske Maritime Fond (og er støttet heraf) og derigennem kom man i betragtning til Maritime Stars under Marcod. Iværksætterne blev interviewet og kom med om bord og får nu specialrådgivning.

Dry Bulk Chemicals modtager mere konkret ni måneders hjælp og indgår bl.a. i en forretnings ’bootcamp’ for at booste forretningen og gøre den skarpere inden for alle aspekter af virksomheds drift og udvikling.

Konsulentydelserne er opdelt i tre ’sprints’ over 2-3 dage - sammen med de fire andre start-ups under Maritime Stars.

Konceptudvikling og forretningsudvikling er kernen, og ’Liva Consult’ er tilknyttet som partner. En række store danske maritime virksomheder bakker op og følger med.

De fire herrer bag firmaet:

Lasse Ekdahl, CEO. Uddannet i rederi med 10 års erfaring inden for ’Operation’ - dvs. drift af tørlastskibe bl.a. fra Navision Shipping og Norden. Han står for forretningsudvikling og kundepleje.

Carsten Vinther. Bred erfaring fra HR og administration. Står for daglig drift og administration.

Martin Askhøj. Udvikler. Koder og optimerer platformen. Bredt IT-kendskab med interesse for programmering og udvikling af nye forretningsmodeller.

Erling Højsgaard. Bredt netværk og kundskab til tørlast-industrien. Ledelse- og bestyrelseserfaring.





Mere om: maritime stars
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Nye krav til faciliteter i havne

Nyhedsbrev

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Online Avis Arkiv
Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Plus

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle', lagde i weekenden til kaj ved Ofelia Plads i København

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

VIDEO
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbe...

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran ...

Send til en kollega

0.212