23948sdkhjf

Startup rengør tørlastskibe

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

En håndfuld maritime startups får hjælp under Marcod-projektet ’Maritime Stars’, f.eks. online-platformen Dry Bulk Chemicals, der formidler rengøring af tørlastskibe

En ny handelsplatform. Det er, hvad Dry Bulk Chemichals er. Og den lille virksomhed er et godt eksempel på de mange nye online handelsplatforme, som også spirer i den maritime industri.

Virksomheden modtager nu støtte af Marcod via Maritime Stars. Et projekt, der kobler en række etablerede store maritime virksomheder med en håndfuld nye startups via Marcod (se boks).
Virksomheden ønsker nu at bruge de næste ni måneder på at forbedre og udbygge den nuværende forretningsplan via Maritime Stars.

– Vi vil skabe mest muligt værdi for vores brugere, og det kan de her måneder med eksterne kompetencer hjælpe med, siger CEO Lasse Ekdahl, da Søfart møder ham og en af de andre stiftere, Carsten Vinther, i deres domicil midt i Lyngby.

Tørlastplatform
Her sidder den lille virksomhed i et næsten klinisk rent kontorfællesskab med en række andre innovative virksomheder.
– Marcod fokuserer på virksomheder, der ikke er helt spæde sartups, men som har været i gang noget tid, og de vil gerne ’pulje dem’. Alle startups inden for det danske maritime miljø kan komme i betragtning, dog var de fem udvalgte i 2019 mere eller mindre på samme niveau ift. ’market fit’ og produkt, siger Lasse Ekdahl og uddyber, hvad hans virksomhed er for en størrelse:
– Vi etablerede virksomheden i slut 2017 og fokuserer på rengøring af tørlastskibe. Vi faciliterer mødet mellem vores brugere - rederier og leverandører - og skaber et miljø med nødvendige informationer ift havne, laster, instrukser, produkter og tekniske detaljer mm, siger han.
Dry Bulk Chemicals er dermed et sted, hvor alt samles, mener den daglige direktør i en virksomhed, der har en flad organisationsform.
– Vi undgår manuelt arbejde og sørger for at samle interessante data ind til hver enkelt bruger og optimerer hele processen. På sigt sparer vi en masse tid og omkostninger.

Vågnede en nat
Idéen kom til verden på en lidt speciel facon:
– Jeg vågnede en nat og har ikke kunnet slippe idéen siden, fortæller Lasse Ekdahl og uddyber:
– Jeg havde en god dialog med min tidligere chef, og han forstod godt, hvorfor jeg blev nød til at føre dette ud i livet. Mit ønske var og er dog stadig at forbedre processen og skabe en direkte værdi for vores operatører, der dagligt sidder med rengøring af skib ift. næste last, da jeg selv har siddet i denne funktion og kender til udfordringer og muligheder.

På samme måde ønsker virksomheden at skabe transparens inden for rengøring, udstyr og produkter ift. godkendte IMO-kemikalier og udstyr - og man vil fremme de gode og dygtige leverandører.
– Selve rengøringen af et skib er måske én procent af en Operations Managers job, men det er en meget vigtig og essentiel del ift. at klargøre skibet til næste tur. Det kan være lidt en hovedpine for en ’Operations Manager’ at finde ud af, hvem der kan levere, og hvem der er den rigtige kandidat til den speficikke last, forklarer Lasse Ekdahl og understreger, at det i høj grad handler om, hvilke leverandører, der kan levere i hvilke havne og hvilke produkter, der i øvrigt tilgængelige.

– Det er essentielt, at det hele stemmer overens med skibets stramme deadlines i havne, og at det spiller sammen med mandskabet ombord på skibene samt leverandør af udstyr/kemikalier og operation managers, befragterer og rederiets tekniske afdeling samt agenter og mange andre. Det vigtigt, at alle spiller sammen for at løse denne opgave ift. IMO-godkendte produkter, forklarer Lasse Ekdahl.
Det kan eksempelvis være laster som kul, cement (jernmalm, bauxite) etc., og de kemikalier, der skal bruges til rengøringsprocessen har rederierne brug for bliver leveret rigtigt. Her skaber virksomheden en platform til at håndtere processen
.
I første halvdel af 2018 testede virksomheden produktet af med fem danske rederier og operatører.
– Siden har vi været i tæt sparring med danske rederier - primært i Hellerup.

Går I ind på skibsmæglernes områder?
– Der er ikke rigtigt nogle skibsmæglere inden for den her branche, det er en niche. Vi ønsker desuden også at kunne guide, optimere og give værdi for vores brugere på flere områder. Vi skaber et digitalt miljø. Man kan sige, at vi sidder som en mæglerfunktion mellem rederier og leverandører, men uden at vi favoriserer nogen.
– Vi faciliterer mødet mellem rederi og leverandør, når rederiet har behov for rengøring af deres skib og lægger en ordre i udbud. På den måde sørger vores platform for, at der er en sammenhæng, og for at processen er optimal.



FAKTA:
Dry Bulk Chemicals har samarbejdet med Den Danske Maritime Fond (og er støttet heraf) og derigennem kom man i betragtning til Maritime Stars under Marcod. Iværksætterne blev interviewet og kom med om bord og får nu specialrådgivning.

Dry Bulk Chemicals modtager mere konkret ni måneders hjælp og indgår bl.a. i en forretnings ’bootcamp’ for at booste forretningen og gøre den skarpere inden for alle aspekter af virksomheds drift og udvikling.

Konsulentydelserne er opdelt i tre ’sprints’ over 2-3 dage - sammen med de fire andre start-ups under Maritime Stars.

Konceptudvikling og forretningsudvikling er kernen, og ’Liva Consult’ er tilknyttet som partner. En række store danske maritime virksomheder bakker op og følger med.

De fire herrer bag firmaet:

Lasse Ekdahl, CEO. Uddannet i rederi med 10 års erfaring inden for ’Operation’ - dvs. drift af tørlastskibe bl.a. fra Navision Shipping og Norden. Han står for forretningsudvikling og kundepleje.

Carsten Vinther. Bred erfaring fra HR og administration. Står for daglig drift og administration.

Martin Askhøj. Udvikler. Koder og optimerer platformen. Bredt IT-kendskab med interesse for programmering og udvikling af nye forretningsmodeller.

Erling Højsgaard. Bredt netværk og kundskab til tørlast-industrien. Ledelse- og bestyrelseserfaring.





Mere om: maritime stars
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

ITF-inspektør beskriver forhold ombord på russisk fragtskib som "rystende", efter at Søfartsstyrelsen finder 37 fejl og mangler

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Nyhedsbrev

Plus

Politisk strid om dansk bidrag til Hormuz-flåde

Dansk fregat skal sejle med amerikansk hangarskib i Nordatlanten, og Søværnet skal deltage i en europæisk Hormuz-flåde. Men på Christiansborg strides politikerne om, hvorvidt Danmark puster til ilden

Online Avis Arkiv

Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Prisen på råolie stiger med over ti procent, efter at angreb har forstyrret produktionen i Saudi-Arabien

Nye havnekajer på en halv kilometer i Køge

Udvidelsen af Køge Havn stormer derudaf. Nu er man klar til at åbne fire nye kajstrækninger. Dermed er 75 pct. af det samlede nye kajanlæg i Køge færdigbygget og klar til at blive indviet

Plus 1

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

England vælger dansk design til nye fregatter

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

Monjasa flytter til shipping-hub i København

Plus

Salg af to skibe fra konkursramte Blue Star Line

Hong Kong-selskab specialiseret i formidling af ophugning køber to af Blue Star Lines ankerhåndteringsskibe

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

Plus

Kina debuterer som skibsbygger på krydstogtområdet

Niels-Erik Lunds selskab har 24 dage forud for tidsplanen taget levering af verdens første kinesisk-byggede krydstogtskib til det internationale marked

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

AP Møller vil skabe stærk vindmølle-underleverandør

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Hurtigruten kom først med hybridskib gennem Nordvestpassagen

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kvalitetssikring skaber værdi for virksomheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ProMetal

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Teknisk Messe hos Teknidan

Palfinger Marine - en verdens omspændende organisation på 11.000 medarbejde...

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Optimér din energianvendelse med retvisende nøgletal

Beskyt dine plastikgennemføringer

Send til en kollega

0.212