Færge under pres: lastbiler tager broen efter prisdump

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Ved årsskiftet blev det billigere at køre over Storebælt end at sejle mellem Spodsbjerg og Tårs. Og sådan vil det fortsætte. Langelandsfærgen får nemlig ingen kompensation, skriver DR Sjælland.

Flere lastbiler vil fremover droppe færgen mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland. De vil i stedet køre over Storebæltsbroen, hvor priserne ved årsskiftet blev sat ned med minimum 15 pct.

Læs også: Ekspert: Færgefusion går glat igennem

Det skriver DR Sjælland.

Sådan lyder kritikken fra Danske Færger A/S, der i dag oplyser, at de ikke modtager kompensation fra Storebælt til at sænke priserne på Langelandsfærgen.

- For en vognmand har det jo meget stor betydning, hvad det koster at køre i forhold til at sejle en kilometer. Så der er vognmænd, der i dag sejler med færgen, som fremadrettet vil vælge at tage via Storebæltsbroen, siger han.

Regeringen lovede ellers, da de besluttede at sænke taksterne over Storebælt, at det ikke skulle gå ud over rederierne.

Læs også: Kapitalfond vil gøre Danske Færger til en pengemaskine

- Vi skal sikre, at der er en færgerute på Kattegat. Det har vi skrevet ind i den nye aftale om Storebælt. For der skal være en færgeforbindelse mellem Sjælland og Jylland, sagde Erhvervsminister Brian Mikkelsen i efteråret til DR Sjælland.

Vognmand: Det er flere 100.000 kroner om året

Én af dem, der fremover vil vælge færgen fra, er direktør i transportfirmaet Sax-Trans i Sakskøbing Flemming Werner Jensen. For ham er der mange penge at spare ved at sende sine lastbiler over Storebælt:

- Vi er nødt til at tage den besparelse, der måtte ligge i at køre det billigste sted. Det er flere 100.000 kroner på årsbasis, så det er vi simpelthen nødt til.

Et selskab som Sax-Trans står alene for et sted mellem 1.200 og 1.500 ture mellem Lolland og Langeland om året. Ture, som færgerfarten nu kommer til at gå glip af.

Læs også: Ekspert om færgesalg: Konkurrencen kommer under pres

- Vi giver os til at køre den anden vej på alle de transporter, hvor det passer ind, og det gør langt de fleste, siger direktør Flemming Werner Jensen.

Dansk Industri: Det her vil få konsekvenser

Det er ikke kun Sax-Trans, som vælger at dreje rattet den modsatte vej og køre over broen.

Hos Dansk Industri har man allerede hørt fra flere vognmænd, der har samme overvejelser. Det fortæller branchedirektør for trafik og infrastruktur Michael Svane:

- Jeg har talt med virksomheder, ikke kun nede i lokalområdet men også i Jylland, som gør brug af ruten. De siger, at det her det vil da få konsekvenser.

Læs også: Molslinjens ejer sælger dansk lampe-ikon til udlandet

- Hvis ikke der sker en eller anden form for kompensation, eller taksterne bliver nedsat, så flytter trafikken sig, ingen tvivl om det, siger Michael Svane.

Molslinjen: Naivt at tro, det ikke har en effekt

Nord for Storebælt lægger Molslinjen til kaj. Da de er et kommercielt selskab, kan de heller ikke få kompensation.

Men på trods af de billigere priser på Storebælt har Molslinjen indtil videre ikke kunnet mærke et fald i antallet af køretøjer ombord, fortæller administrerende direktør Carsten Jensen:

- Indtil videre har vi ikke set nogen effekt. Men når staten går ind og konkurrerer med et produkt som vores, så vil det være naivt at tro, at det ikke har en effekt på længere sigt, siger han.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Endnu et Kosan-skib til DIS

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Nyhedsbrev

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Online Avis Arkiv
Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Kommuner raser over Canal Tours

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

To døde efter VLCC-eksplosion

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.233