Mens Nyborg Kommune i de kommende to år har sat Østfyns Museer til at undersøge, om der er et kulturhistorisk og realistisk bevaringsmæssigt potentiale i den gamle DSB-bilfærge 'Broen' fra 1952 i Nyborg Havn, åbner der sig hen over højsommeren en anden sjælden mulighed for at bevare et stykke færgehistorie i Danmark.
Det drejer sig om den et år ældre jernbanefærge fra Storebæltsoverfarten 'Dronning Ingrid', der i de seneste 11 år har været restaurant- og natklubskib i England under navnet 'Princess Selandia'. I de senere år har restaurationsaktiviteterne dog været indstillet.
Færgen skal således inden for de kommende tre uger bugseres fra sin statiske rolle i Barrow in Furness til Frederikshavn på regning af ophugningsfirmaet Jatop.
Ophugger klar til at tage hensyn til et eventuelt bevaringsprojekt
Herfra understreger ejer og direktør Orla Rasmussen dog over for Søfart, at den gamle færge ikke bare skal ophugges umiddelbart efter ankomsten.
”Jeg holder af gamle ting. Derfor vil jeg også give de folk, der arbejder på at bevare den gamle færge, en chance til at komme videre med deres planer efter ankomsten til Frederikshavn,” siger Orla Rasmussen.
Og ifølge flere centrale personer i færgebevaringsmiljøet i Danmark, som Søfart har talt med, er der stor opmærksomhed på, at den gamle jernbanefærge ikke går tabt. Færgen, der i nyere tid herhjemme er bedst kendt under navnet 'Sjælland', regnes nemlig som den absolut sidste chance for at bevare en type af dansk jernbanefærge med en stor kulturhistorisk værdi.
Dansk Færgehistorisk Selskab ser stor kulturhistorisk værdi i 'Sjælland'
Nils Munk er tidligere overfartschef på DSB's Storebæltsoverfart, og i dag formand i Dansk Færgehistorisk Selskab. Han forklarer, hvorfor færgen er bevaringsværdig:
”'Sjælland' er den allersidste regulære Storebæltsfærge (med en bredde på 17,7 m. Red.), fra før man skiftede standardbredden med introduktionen af de nye IC-færger i 1980. Som jernbanefærge repræsenterer 'Sjælland' dermed et stykke dansk transporthistorie, der har bundet landet sammen, og som store dele af befolkningen gennem tiderne dermed har haft et forhold til helt tilbage til dampfærgerne fra 1883.”
Og adspurgt om det aktuelle projekt med 'Broen' i Nyborg siger Nils Munk:
”Hvis der skal prioriteres mellem de to bevaringsprojekter, vil jeg pege på 'Sjælland' som det kulturhistorisk set vigtigste projekt. Bilfærgerne på Storebælt kom jo først til langt senere.”
'Sjælland' har større potentiale end 'Broen'
Kilder i bevaringsmiljøet, Søfart har talt med, understøtter Nils Munks vurdering, hvis det ikke er muligt at bevare begge færger. Samtidigt peges der på øvrige to væsentlige forskelle mellem 'Broen' og 'Sjælland':
Dels har 'Sjælland' større arealer om bord, der ville kunne skabe er vist forretningsmæssigt grundlag for restaurationsdrift i rollen som museumsskib, og dels er 'Sjælland' formentlig i en langt mere original stand end 'Broen', der siden udfasningen i 1992 i lange perioder har tjent som flydende diskotek i en række danske havne.
Størstedelen af 'Sjælland's oprindelige interiør skulle godt nok være blevet taget i land i England af færgens tidligere ejer, som dog ifølge Søfarts oplysninger skulle være parat til at sælge det til et eventuelt bevaringsinitiativ af færgen.
Museum kan kun handle på baggrund af en henvendelse
Præcist hvilken forfatning 'Broen's interiør aktuelt er i, er der endnu uklarhed omkring. Men en vurdering af det indgår bl.a. i det arbejde, som Østfyns Museer nu skal i gang med, forklarer museumsinspektør og kommunikationsansvarlig hos Østfyns Museer, Kurt Risskov Sørensen, til Søfart. Han oplyser endvidere, at han godt har hørt, at 'Sjælland' er på vej til Danmark.
”Vi kan kun reagere på en henvendelse som med 'Broen', hvor Nyborg Kommune har bedt os om at lave en række faglige vurderinger, inden de eventuelt går videre med projektet. Med andre ord skal 'Sjælland' først lande på vores bord, før vi kan forholde os til for og imod i forhold til de to bevaringsprojekter,” siger Kurt Risskov Sørensen.
Der har tidligere været forsøgt store færgebevaringsprojekter i Danmark efter lukningen af færgeoverfarterne på Storebælt. Først med DSB-færgen 'Kong Frederik IX' og siden med 'Sjælland', før den blev solgt til England.
Læs også:
Det drejer sig om den et år ældre jernbanefærge fra Storebæltsoverfarten 'Dronning Ingrid', der i de seneste 11 år har været restaurant- og natklubskib i England under navnet 'Princess Selandia'. I de senere år har restaurationsaktiviteterne dog været indstillet.
Færgen skal således inden for de kommende tre uger bugseres fra sin statiske rolle i Barrow in Furness til Frederikshavn på regning af ophugningsfirmaet Jatop.
Ophugger klar til at tage hensyn til et eventuelt bevaringsprojekt
Herfra understreger ejer og direktør Orla Rasmussen dog over for Søfart, at den gamle færge ikke bare skal ophugges umiddelbart efter ankomsten.
”Jeg holder af gamle ting. Derfor vil jeg også give de folk, der arbejder på at bevare den gamle færge, en chance til at komme videre med deres planer efter ankomsten til Frederikshavn,” siger Orla Rasmussen.
Og ifølge flere centrale personer i færgebevaringsmiljøet i Danmark, som Søfart har talt med, er der stor opmærksomhed på, at den gamle jernbanefærge ikke går tabt. Færgen, der i nyere tid herhjemme er bedst kendt under navnet 'Sjælland', regnes nemlig som den absolut sidste chance for at bevare en type af dansk jernbanefærge med en stor kulturhistorisk værdi.
Dansk Færgehistorisk Selskab ser stor kulturhistorisk værdi i 'Sjælland'
Nils Munk er tidligere overfartschef på DSB's Storebæltsoverfart, og i dag formand i Dansk Færgehistorisk Selskab. Han forklarer, hvorfor færgen er bevaringsværdig:
”'Sjælland' er den allersidste regulære Storebæltsfærge (med en bredde på 17,7 m. Red.), fra før man skiftede standardbredden med introduktionen af de nye IC-færger i 1980. Som jernbanefærge repræsenterer 'Sjælland' dermed et stykke dansk transporthistorie, der har bundet landet sammen, og som store dele af befolkningen gennem tiderne dermed har haft et forhold til helt tilbage til dampfærgerne fra 1883.”
Og adspurgt om det aktuelle projekt med 'Broen' i Nyborg siger Nils Munk:
”Hvis der skal prioriteres mellem de to bevaringsprojekter, vil jeg pege på 'Sjælland' som det kulturhistorisk set vigtigste projekt. Bilfærgerne på Storebælt kom jo først til langt senere.”
'Sjælland' har større potentiale end 'Broen'
Kilder i bevaringsmiljøet, Søfart har talt med, understøtter Nils Munks vurdering, hvis det ikke er muligt at bevare begge færger. Samtidigt peges der på øvrige to væsentlige forskelle mellem 'Broen' og 'Sjælland':
Dels har 'Sjælland' større arealer om bord, der ville kunne skabe er vist forretningsmæssigt grundlag for restaurationsdrift i rollen som museumsskib, og dels er 'Sjælland' formentlig i en langt mere original stand end 'Broen', der siden udfasningen i 1992 i lange perioder har tjent som flydende diskotek i en række danske havne.
Størstedelen af 'Sjælland's oprindelige interiør skulle godt nok være blevet taget i land i England af færgens tidligere ejer, som dog ifølge Søfarts oplysninger skulle være parat til at sælge det til et eventuelt bevaringsinitiativ af færgen.
Museum kan kun handle på baggrund af en henvendelse
Præcist hvilken forfatning 'Broen's interiør aktuelt er i, er der endnu uklarhed omkring. Men en vurdering af det indgår bl.a. i det arbejde, som Østfyns Museer nu skal i gang med, forklarer museumsinspektør og kommunikationsansvarlig hos Østfyns Museer, Kurt Risskov Sørensen, til Søfart. Han oplyser endvidere, at han godt har hørt, at 'Sjælland' er på vej til Danmark.
”Vi kan kun reagere på en henvendelse som med 'Broen', hvor Nyborg Kommune har bedt os om at lave en række faglige vurderinger, inden de eventuelt går videre med projektet. Med andre ord skal 'Sjælland' først lande på vores bord, før vi kan forholde os til for og imod i forhold til de to bevaringsprojekter,” siger Kurt Risskov Sørensen.
Der har tidligere været forsøgt store færgebevaringsprojekter i Danmark efter lukningen af færgeoverfarterne på Storebælt. Først med DSB-færgen 'Kong Frederik IX' og siden med 'Sjælland', før den blev solgt til England.
Læs også: