Færge-konkurrent griber irsk chance efter Stena Lines rute-exit

Stena Line har droppet ruten, men nu skruer konkurrenten op for sine aktiviteter på nøjagtig samme sted.
Ved udgangen af september sejler Stena Line for sidste gang mellem Rosslare i Irland og Cherbourg i Frankrig, og nærmest samme dag øger konkurrenten Brittany Ferries deres aktiviteter netop den rute for at lukke hullet og overtage efterspørgslen.
Ved overtagelsen øger det engelske selskab det ugentlige antal afgange fra fem til syv
- Nyheden om, at vores konkurrent trak sig tilbage, satte gang i et målrettet arbejde for at sikre havnens pladser og bedre betjene kunderne i Irland og Frankrig.
- Det betyder større valgmuligheder for feriegæster og endnu flere muligheder for fragtoperatører, der ønsker at omgå Storbritannien helt, hvilket reducerer bureaukrati og forsinkelser ved den britiske grænse, lyder det fra CEO i Brittany Ferries Christophe Mathieu.
Anden satsning
Stena Line meldte ud i juli, at rederriet ville lægge ruten i graven.
Årsagen findes i en strategisk justering af rederiets aktiviteter, hvor man hellere vil satse på færgetrafikken i Det Irske Hav frem for den længere overfart mellem Irland og Frankrig.
Rederiet har netop annonceret investeringer i omegnen af 40 mio. pund (355 mio. DKK) i terminalerne i Belfast og Liverpool som en del af satsningen, ligesom rederiet vil opgradere havnen i walisiske Fishguard.
Brittany Ferries gik ind på Rosslare-Cherbourg i 2021. Det skete i kølvandet af Brexit, der skabte efterspørgsel på at fragte gods udenom England og i stedet direkte til det europæiske kontinent fra Irland.
For nylig er der blevet tilføjet en tredje, fjerde og femte ugentlige retursejladser til timeplanen, da efterspørgslen fortsatte med at stige – og ikke kun fra fragtkunder.