Mols-Linien slår rekord og gør klar til ny færge fra 2017
Mols-Linien har i løbet af 2015 løbende udvidet antallet af afgange. Stigningen var 8,9 procent for hele året og 14,4 procent for perioden august til december 2015. Den nye motortrafikvej til Mols-Liniens færger i Odden Færgehavn har forkortet køretiden med mindst 15 minutter og gjort turen meget mere behagelig, hvorved man opnår en samlet rejsetid mellem Aarhus og Storkøbenhavn på ca. to timer.
Årets resultat voksede med 115 procent til 74,3 mio. kroner fra 34,5 mio. kroner i 2014. Det er det største overskud i rederiets historie. Omsætningen steg 9,6 procent til 670,8 mio. kroner i 2015 fra 611,9 mio. kroner året før.
Antallet af personbiler på Storebæltsbroen steg med 4,8 procent i 2015 i forhold til 2014. Mols-Liniens markedsandel i forhold til Storebæltsbroen steg fra 8,8 procent til 9,3 procent.
Udvider med ny katamaranfærge
Den øgede interesse for at tage færgen mellem landsdelene ventes at fortsætte, og det får nu selskabet til at bestille en ny færge. Det siger Mols-Linens administrerende direktør, Søren Jespersen.
”For at kunne imødekomme de positive trafikforventninger udvider Mols-Linien sin flåde. En ny katamaranfærge er bestilt til levering i 2017 og er ved at blive bygget. Det nye skib bliver af samme størrelse som rederiets to største færger, 'Katexpress 1' og 'Katexpress 2', og ventes sat i drift i maj 2017. Den nye færge vil øge vores kapacitet med 400.000 biler om året,” siger administrerende direktør Søren Jespersen i en pressemeddelelse.
Mols-Linien har igen i 2015 oplevet en vækst i antallet af erhvervskunder, der anvender Business BlueClass-konceptet. I 2015 var der 12,7 procent flere BBC-kunder end i 2014. Rederiets omsætning steg med 58,9 mio. kroner i 2015 til 670,8 mio. kroner, en stigning på 9,6 procent i forhold til 2014.
Selskabets driftsresultat før afskrivninger (Ebitda) blev 177,4 mio. kroner mod 140,8 mio. kroner i 2014, og selskabets driftsresultat (Ebit) blev 126,3 mio. kroner mod 86,2 mio. kroner i 2014.
Mols-Liniens turnaround 2011-2015
Selskabet begyndte en omfattende turnaround-proces i 2011, hvor rederiet blandt andet har omlagt sin tonnage, så utidssvarende og uøkonomiske færger er afdisponeret. Den højere kapacitet, en effektiv fartplan tilpasset kundernes behov og en god brændstoføkonomi giver lavere enhedsomkostninger.
Mols-Linien har arbejdet kontinuerligt på at forbedre kerneforretningen og fokusere på kundernes ønsker. Samtidig har den nye motortrafikvej til Mols-Liniens færger i Odden Færgehavn forkortet køretiden med mindst 15 minutter og gjort turen mere behagelig, hvorved man opnår en samlet rejsetid mellem Aarhus og Storkøbenhavn på ca. to timer.
En ny strategi med lave priser, komfortable hurtigfærger, hyppige afgange, rettidighed, et restaurantkoncept med bred appel samt et højt serviceniveau har vendt udviklingen.
Forventninger til 2016
Mols-Linien forventer, at det totale marked for personbiler mellem Øst- og Vestdanmark i 2016 vil stige med ca. to procent.
På baggrund af den i 2015 stigende trafikmængde og forventningen til det totale marked for 2016 forventes der overført ca. 1,3 mio. personbilsenheder med Mols-Linien i 2016, svarende til en stigning på 3,9 procent i forhold til 2015.
Med udgangspunkt i disse forudsætninger forventer Mols-Linien et positivt resultat i 2016 i intervallet 90 mio. kroner til 110 mio. kroner efter skat, hvilket er en udvidelse af intervallet i forhold til selskabsmeddelelse nr. 287 af 12. november 2015, hvor intervallet var 90 mio. kroner til 100 mio. kroner efter skat.
Mols-Linien | ||
I mio. kroner |
2015 |
2014 |
Omsætning |
670 |
612 |
Driftsresultat |
177 |
141 |
Resultat efter skat |
74 |
35 |