Kapitalfond har optimeret rederiet til det yderste: Millionerne vælter ind i Molslinjen

Analyse: Molslinjen sejler på en gylden bølge.
Rederiet har netop præsenteret regnskab for 2024, der for fjerde år i træk byder på vækst på regnskabets mest centrale poster.
Omsætningsvækst på 5,4 pct., et 33 mio. kr. højere driftsresultat og knap 12 mio. kr. mere på bundlinjen. Tallene dækker over Molslinjen A/S, der ikke inkluderer Øresundsforretningen. Tæller den med, beløber omsætningen sig til 3,3 mia. kr.
Listen af positive takter fortsætter - ligesom forventningerne til 2025, hvor ledelsen forventer en omsætning på op mod 2,5 mia. kr.
Alt i alt vidner det om en ejer, der på få år har gjort Molslinjen til en velsmurt pengemaskine - og ikke har i sinde at slække på forventningerne.
EQT overtog ejerskabet i 2021 med det erklærede mål at sætte ind på optimering og vækst af selskabet.
Det mål ser ud til at lykkes.
I EQT's hænder er overskud og driftsresultat bare vokset og vokset med fire regnskaber i træk, der har overgået det foregående.
Og selv om passagertallet er dalet på forretningens galionsfigur Kattegat-trafikken, har kapitalfonden alligevel formået at øge Molslinjens overskud. Det vidner om en færgeforretning, hvor fokus har flyttet sig væk fra centrale farvande til fordel for de mindre og yderliggende overfarter.
Satsning uden for Kattegat
Det er kapitalfonden EQT, der igennem holdingselskabet Nordic Ferry Infrastructure (NFI), ejer Molslinjen. I netværket findes også norske Torghatten og svenske Øresundlinjen AB, hvor sidstnævnte blev optaget i 2023.
Men trods væksten i regnskabet er billedet et lidt andet i passagertallene på Molslinjens kerneforretning over Kattegat. Her er der tale om dalene tal eller status quo.
Afgangene er reduceret knap 10 pct, mens passagertallet er faldet 1,5 pct. På fragtsiden er antallet af lastbiler gået tilbage med over 15 pct.
Måske er der tale om en bevidst strategi om at reducere fragtmængderne over Kattegat for i stedet at koncentrere forretningen til bornholms- og langelandstrafikken, hvor der ikke er nær så mange konkurrenter som på vejnettet mellem Sjælland og Jylland.
Afgange | 2024 | 2023 | Ændring |
Passagerer | 7.828 | 8.676 | -9,8 % |
Personbiler | 1.335.913 | 1.319.415 | +1,3 % |
Passagerer | 3.305.298 | 3.355.517 | -1,5 % |
Lastbiler | 9.076 | 10.730 | - 15,4 % |
Kilde: Molslinjens regnskab for 2024 |
Mistet fokus
Spørgsmålet er, om kerneforretningen lider under satsninger på rederiets øvrige ruter. Om rederiet har spredt sig så meget, at det er svært at holde fokus på forretningen mellem Jylland og Sjælland.
Molslinjen indsatte en ny og større færge mellem Ystad og Rønne i 2023, hvilket ser ud til at give pote allerede: Tallene fra Bornholmstrafikken viser både vækst i antallet af passagerer og antallet af lastbiler.
Flere satsninger er på vej til ruterne syd for Kattegat. Batteri-færgen 'Nerthus' har netop haft debut i dansk farvand, og søsterfærgen 'Tyrfing' ser ud til at gøre den følgeskab efter sommerferien.
Håbet er velsagtens at sætte sig solidt på alt indenrigstrafik til vands i kongeriget. Molslinjen er også i dialog med Læsø Kommune om at overtage dens færgefart, der dermed for første gang i historien ser ud til at forsvinde fra Læsøs hænder.
Måske er timingen god.
For Molslinjen har formået at gøre færgedrift til og fra øsamfund til en solid forretning. Det må da tjene som et kvalitetsstempel i forhandlingerne med Læsø Kommune.
Alt i alt kan den vestlige korridor - en fællesbetegnelse Molslinjen bruger om ruterne Spodsbjerg-Taars, Kalundborg-Ballen, Bøjden-Fynshav og Esbjerg-Fanø - melde om passagerfremgang på 0,4 pct. og knap 10 pct. flere lastbiler - især takket været Langelandstrafikken.
Men måske er fokus på vej tilbage til Kattegat. Rederiet har netop forlænget sin aftale med Aarhus Havn i yderligere 15 år frem mod 2035, hvilket giver et mere sikkert grundlag for kommende investeringer.
Det lyder fra Molslinjen, at man har i sinde at satse på Kattegat-ruterne i 2025 i det, rederiet betegner som "øgede initiativer" uden dog at uddybe, hvad det konkret betyder.
Tavst rederi
Molslinjen står altså ret skarpt takket være EQT.
Derfor er det heller ikke underligt, at rederiet tidligere på året rygtedes solgt.
EQT har ejet Molslinjen siden 2021, og fire år er længe i hænderne på en kapitalfond, hvor ejerskabet typisk strækker sig over tre til syv år - afhængigt af, hvornår investeringen kan komme i hus.
Indtil videre har rederiet forhold sig tavs om det måske kommende salg.
Men det står klart, at en kommende ejer overtager et rederi, der nok aldrig har været i bedre form.
Beløb i mio. kr. | 2023 | 2024 | Udvikling |
Omsætning | 2.134 | 2.250 | +5,4 pct. |
Driftsresultat (Ebitda) | 646 | 678 | +5 pct. |
Årets resultat (netto) | 130,8 | 142,5 | 9 pct. |