23948sdkhjf

Fra fiskeri til frygtindgydelse: - Nu skal Forsvaret altså træde i karakter!

Behovet omkring Grønland har ændret sig siden Thetis-klassens indsættelse, så nu er det altafgørende, at Forsvaret står fast på sine krav over for OMT-konsortiet, siger analytiker

- Sådan et konsortium skal ikke ende med at afgøre, hvilke skibe vi får. Der skal sættes nogle helt klare krav til skibene, og de skal bare opfyldes, længere er den ikke.

De bestemte ord kommer fra militæranalytiker og orlogskaptajn Johannes Riber. Han følger spændt med i de politiske aftaler, der efter planen falder på plads i løbet af første halvår af 2025. Den første landede i mandags og sender blandt andet tre nye skibe til Arktis.

Skibene skal ikke laves ud fra markedets præmisser, så det er simpelthen altafgørende Johannes Riber, militæranalytiker ved Forsvarsakademiet

Skibene skal designes af det tidligere konsortium bag de nu skrinlagt patruljeskibe, der udgøres af OMT, Pension Danmark og Terma. Og den konstellation har både fordele og ulemper, siger Johannes Riber.

Ikke tiden til kompromiser

På den ene side giver konsortiet en sikkerhed for projektet og en masse kompetencer, så der kan laves et ordentligt design - en kapacitet, der ikke eksisterer internt i Søværnet den dag i dag.

Men på den anden side, siger militæranalytikeren, stiller konsortie-modellen også nogle høje krav til Forsvaret:

- Skibene skal ikke laves ud fra markedets præmisser, så det er simpelthen altafgørende, at der stilles nogle helt konkrete krav til designet, så man får lavet nogle gode skibe, siger han og fortsætter:

- Der er lavet en god, finansieret aftale om fornyelse i Arktis, så nu skal Forsvaret altså træde i karakter og ikke gå på kompromis!

Han forklarer, at Thetis-klassen, da den blev indsat omkring 1990, havde den primære opgave at udføre fiskerikontrol. I dag er der ifølge Johannes Riber et helt andet sikkerhedshensyn at tage, og det skal Forsvaret altså turde stå fast på. 

Gode skibe for pengene

Hvor stor en del af de 14,6 mia. kr. fra den nye arktiske aftale, der går til nye skibe, er fortsat ukendt. Spørger man dog Lars Povl Jensen, afdelingschef i OSK Design, er der sandsynligvis fint med penge til tre gode skibe. 

- Bruger man 2 milliarder per skib, så får man en skrabet løsning, men hvis man bruger 3 milliarder, ja, så burde man kunne få nogle virkelig gode skibe. Jeg tror, det er i det leje, man ender, så det ser faktisk lovende ud, siger afdelingschefen.

OMT og resten af konsortiet bag designet var først blevet udvalgt til at designe de nye patruljeskibe til farvandene omkring Danmark. 

Da det tidligere på ugen blev afgjort, at skibene i stedet skal designes til arktis, blev det også meldt ud, at det fortsat bliver konsortiet der skal tegne dem.

Med den afgørelse fulgte en ny bevilling til designet på 300 mio. kr. oveni de allerede tildelte 455 mio. kr. De penge håber Lars Povl Jensen bliver brugt på et helt nyt design og ikke en overbygning på det gamle.

Ifølge ham skal skibene til Arktis nemlig have nogle fundamentalt anderledes egenskaber end, hvad der var lagt op til på det forrige projekt:

- Der er gode muligheder for, at vi kan ende med nogle rigtig gode skibe, men det kræver omhu.

Lars Povl Jensen har tidligere givet sin vurdering af, præcis hvilke egenskaber de nye arktiske skibe skal have.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078