23948sdkhjf

KRONIK: Derfor har Danmark brug for en stærk klynge inden for logistik og maritim teknologi

Staten skal snart udpege et antal nationale klyngeorganisationer. I denne kronik forklarer en række aktører inden for logistik og søfart, hvorfor Danmark har brug for at samle logistisk og maritim teknologi under en samlet klyngeorganisation, der kan hjælpe små og mellemstore innovative virksomheder frem i verden

Denne kronik er forfattet af den kommende bestyrelse for Den Nationale Klynge for Logistisk og Maritim Teknologi. Læs samtlige medunderskrivere i slutningen af kronikken. 

--- --- ---

Det blå Danmark og vores logistiksektor er to af vores mest betydningsfulde erhvervsmæssige styrkepositioner. Med over 650 maritime virksomheder og flere end 1000 logistikvirksomheder spiller denne sektor en central rolle i dansk økonomi og beskæftigelse. Men det er også et erhvervsområde, der står over for en påtrængende udfordring: En nødvendig grøn omstilling og et krav om øget innovation.

For selvom Danmark altid har været en søfartsnation, så kræver den globale konkurrencesituation mere end blot tradition og erfaring. Vi står over for en teknologisk revolution, der allerede har ændret måden, vi tænker skibsfart og logistik på. Digitalisering, autonomi, eldrevne løsninger, emissions-reduktion og grøn omstilling er ikke længere valgfri; de er nødvendigheder og hvis vi ikke griber muligheden nu, risikerer vi at sakke bagud, mens andre lande sætter kursen mod en bæredygtig og innovativ fremtid.

Hvis det skal lykkes, er det afgørende at offentlige innovationsmidler, gennem en fokuseret indsats, kommer i spil i konkrete innovationssamarbejder om nye og forbedrede produkter og teknologiske løsninger til virksomhederne indenfor logistik og maritim.

Anledningen til denne kronik er Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses kommende indkaldelse (ultimo november) af ansøgninger til udpegningen af de nationale klyngeorganisationer og fordeling af statslige midler under det danske klyngeprogram 2025-2028. Med BlueTech Center som afsender og undertegnede som klyngens kommende bestyrelse vil vi ansøge om at blive national klynge for logistisk og maritim teknologi.

Klyngens opgave

Vores virksomheder har i årevis været med til at forme fremtidens landskab inden for maritim og logistik, hvor især et par hundrede af de større spillere allerede er innovationsaktive og har gjort store fremskridt inden for fx udviklingen af lav-emissions brændstoffer og grønne materialer. Disse indsatser er afgørende for den grønne omstilling, og de fortjener al den opbakning, de kan få. Men hvad med de resterende virksomheder? Hvad med de små og mellemstore virksomheder (SMV’er), der endnu ikke har fundet deres vej ind i værdiskabende netværk og innovationssamarbejder?

Som nation må vi erkende, at vi kun kan realisere det fulde potentiale, hvis vi formår at aktivere hele økosystemet, og det er dét en kommende national klynge for logistisk og maritim teknologi skal arbejde for, og det er her, vi som kommende bestyrelse for klyngen ser vores vigtigste opgave: At få flere SMV’er med på innovationsvognen og sikre, at de også bidrager til, og får gavn af, udviklingen af nye teknologier.

Fokus: SMV’er og startups

Som klynge skal vi både tilbyde landsdækkende og regionale netværk til virksomheder og videninstitutioner og være katalysator for innovation, vækst og øget konkurrenceevne. Et dynamisk økosystem, som faciliterer værdiskabende netværksaktiviteter og samarbejder på tværs af forskellige parter, som ellers ikke ville have arbejdet sammen.

Vores klynge henvender sig bredt til SMV’er inden for den maritime sektor og logistikbranchen. Vi har et skarpt fokus på at udvikle nye teknologier, der kan drive den grønne omstilling fremad. Samtidig anerkender vi, at alle virksomheder – uanset deres innovationsniveau – har en vigtig rolle at spille. Vores mål er at skabe et inkluderende økosystem, hvor både frontløbere og dem, der ønsker at udvikle sig yderligere, kan finde værdi gennem netværk, videndeling og samarbejdsmuligheder, der kan styrke deres konkurrenceevne og vækst i en tid med store forandringer.

Vi lægger også stor vægt på at understøtte startups, der har potentiale til at udvikle industriens nye løsninger. Gennem vores allerede eksisterende iværksættermiljø skaber vi rammerne for, at innovative startups kan udvikle banebrydende løsninger, der bidrager til både den grønne omstilling og den teknologiske udvikling i branchen. Vi tilbyder et stærkt netværk, adgang til viden og ressourcer samt samarbejdsmuligheder, der hjælper startups med at vokse og finde deres plads i det maritime og logistiske økosystem. På den måde sikrer vi, at også de nye aktører får de bedste forudsætninger for at gøre en reel forskel i industrien.

Bred opbakning

Og vi er allerede i fuld gang og står på et stærkt fundament: Vores ansøgning bliver resultatet af en omfattende proces med en lang række dialoger, 1:1-møder, temamøder og advisory boards med virksomheder, videnpartnere og brancheforeninger i hele landet. Vi har lyttet til branchens behov, og har skabt en fokuseret strategi, som har bred opbakning fra hele økosystemet. Vi har en målgruppe på +1800 virksomheder, og vi har planlagte regionale hubs i Trekantområdet, Nord/Midtjylland, Sjælland/Hovedstaden og Fyn. Vores teknologiområder er skarpt definerede: Digitalisering, Autonomi og Eldrift – det hele for at skubbe bagpå den grønne omstilling i en meget emissionstung branche.

Den grønne omstilling er nemlig ikke bare en nødvendig tilpasning; det er en mulighed for at styrke vores konkurrenceevne på globalt plan. Danmark har allerede en stærk position inden for grønne teknologier, og det er på tide, at vi udnytter denne styrke til at sætte turbo på innovationen i den maritime og logistiske sektor. Ved at fremme udviklingen og anvendelsen af lav-emissions brændstoffer, digitalisering og autonome løsninger kan vi sikre, at Danmark forbliver førende i en verden, der i stigende grad kræver bæredygtige løsninger.

Fremtidens konkurrencedygtige arbejdspladser ligger i udviklingen af disse teknologier, og fx elektrificering som teknologi bliver afgørende indenfor såvel logistik som det maritime erhverv. Eksempler kunne være fjernbetjent styring af kystnær skibsfart eller automatisering af komplekse logistikopgaver.

Denne udvikling kræver en samlende enhed, en national klynge, der kan skabe overblikket i forhold til mulige innovationsmidler, så branchen ikke misser oplagte muligheder for medfinansiering til den nødvendige omstilling.

Det kan dreje som om nationale puljer men i lige så høj grad om penge fra EU-systemet, som vil havne direkte hos internationale konkurrenter, hvis ikke der holdes et vågent øje på mulighederne

Fælles kurs

Vores succes som national klynge vil ikke kun blive målt på, hvor mange virksomheder der deltager, men også på kvaliteten af de innovationssamarbejder, vi kan facilitere. Vi har en klar plan for, hvordan vi vil tiltrække både nationale og internationale samarbejdspartnere, og i samarbejde med videninstitutioner, GTS’er og store industrispillere er vi klar til at tage næste skridt og sikre, at den maritime sektor og logistikbranchen i Danmark ikke blot overlever, men trives i en stadig mere krævende global konkurrencesituation.

Så når vi ser mod horisonten, ser vi et Danmark, der er førende, når det kommer til grøn omstilling; vi ser et Danmark, hvor vores maritime og logistiske sektor udvikler sig og vækster. Men for at nå dertil, skal vi samle vores kræfter, arbejde sammen og sikre, at innovationen når ud i alle hjørner af sektoren. Her vil den kommende klynge for logistisk og maritim teknologi spille en afgørende rolle, og vi venter forventningsfuldt på indkaldelsen af ansøgninger udpegningen af klyngen i til maj næste år.

Indtil da fortsætter vi arbejdet med at styrke klyngens fundament yderligere og sikre opbakning fra endnu flere virksomhederne, videnpartnere og relevante aktører.

Så vi sammen kan arbejde for, at det maritime og logistiske Danmark ikke kun følger med udviklingen, men leder den.

Forfattet af: 

Thomas Bak, Dekan for Det Tekniske Fakultet for IT og Design og Dekan for Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
Lene Daugaard, Direktør, Svendborg International Maritime Academy (SIMAC)
Peter K. Sørensen, Executive Vice President, Maritime, Air & Sound, Force Technology
Mona Hyldgaard Møller, Sekretariatsleder, danske Shipping- og Havnevirksomheder, DI Transport
Jan Hessellund, Direktør, Billund Lufthavn
Erik Meldgård Bendorf, Kommunaldirektør, Svendborg Kommune
Liselotte Hohwy Stokholm, Adm. Direktør, Tænketanken HAV
Sofie Hansen, CEO, Blue Atlas Robotics
Michael Guldmann Petersen, COO, Scandlines
Maria Skipper Schwenn, Director of Environmental Regulatory and Public Affairs Group Commercial Bunker Holding, USTC/Selfinvest
Per Imer, CEO - Co-founder, Homerunner
Alexandra Davies, Head of Marine People Europe, Fleet Management & Technology, A.P. Moller - Maersk. 

Som klynge skal vi både tilbyde landsdækkende og regionale netværk til virksomheder og videninstitutioner og være katalysator for innovation, vækst og øget konkurrenceevne
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.102