23948sdkhjf

Olieimporten fra Indien falder, men vi risikerer at støtte Putins krig advarer eksperter

Import af olieprodukter fra raffinaderier i Indien udgør kun to procent af Danmarks samlede forbrug, men er med til at ‘hvidvaske’ russisk råolie, mener danske eksperter

Søfart retter:  Ved en beklagelig fejl har Søfart gengivet forkerte oplysninger fra Ingeniøren om en 'eksplosion' i 2023 i dansk import af olieprodukter fra Indien, som redaktionen beklager. Præmissen for artiklen inklusive overskrift og underrubrik er i den opdaterede version derfor ændret. 

I 2022 var det danske forbrug af brændstoffer på ca. 8 mio. m3, hvoraf 430.000 m3 eller 350.000 ton blev importeret fra Indien. Sidste år faldt importen fra Indien, så den kun udgjorde to pct. eller 160.000 m3 af det samlede danske forbrug på ca. 8 mio. m3. 

Det viser den årlige Branchestatistik 2024 fra Drivkraft Danmark baseret tal fra Energistyrelsen og EU’s statistikkontor, Eurostat.

Trods den faldende import af indiske olieprodukter mener eksperter, at importen er problematisk, idet den kan basere sig på russisk råolie: 

- Det er nærmest umuligt at dokumentere, men det er meget sandsynligt, at en stor del af olien stammer fra Rusland, siger Jakob Tolstrup, der forsker i diktaturer med særligt fokus på Rusland og underviser ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, til Ingeniøren.

En lille del af Danmarks forbrug

Indien raffinerer råolien til olieprodukter som kerosen og dieselolie og mærker produkterne med indiske certifikater. 

På den måde agerer Indien mellemhandler, da landet ikke er omfattet af EU’s sanktioner, der skal lamme Ruslands økonomi og militære styrke på slagmarken i Ukraine.

- Derfor er det uheldigt, at Danmark er med til indirekte at støtte Putins krigsmaskine, når vi køber olie fra Indien, siger Jakob Tolstrup og påpeger, at flere udenlandske rapporter peger på, at det forholder sig sådan.

Blandt kritikerne er Centre for Research on Energy and Clean Air, Crea, der peger på, at især de indiske havne Vadinar og Sikka bruges til at ‘hvidvaske’ olie fra Rusland.

Svært at kontrollere

Brancheorganisationen Drivkraft Danmark repræsenterer Brændstoflageret Københavns Lufthavn I/S, Circle K, Q8, Uno-X og andre, som forsyner forbrugerne med kerosen, dieselolie og andre olieprodukter.

Organisationen afviser ikke, at danske importører muligvis fortsat støtter Rusland ved at købe olieprodukterne fra Indien. Men skriver i en kommentar til Ingeniøren, at råolien, som handles på det globale marked, ofte skifte hænder mange gange og blandes sammen inden det ender i tanken hos slutbrugeren. 

"Branchen kan derfor vanskeligt kontrollere oprindelsen af den råolie, der er brugt til produktionen af importerede brændstoffer, uanset om brændstoffet kommer fra Indien eller andre dele af verden."

For netop at reducere importen fra Rusland har EU indført strammere dokumentationskrav, som importører skal afkræve leverandører af olieprodukter. 

Kommenter artiklen (4)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219