Havn ser ind i stort hul i kassen de næste 10 år: -Vil kræve løsninger, der ikke findes i dag
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/86283384.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=3653&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=2557&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=462&accessToken=af0204f401da638fa2656afacf5299e9c22bdc99adb0c76db0cdab31097b059d)
Frederikshavns Kommunes borgere fik i går overdraget Frederikshavn Havn.
Og en gæld på omkring 1.700 millioner kroner.
Det skete med på et ekstraordinært bestyrelsesmøde i går aftes, hvor 18 ud af 19 byrådsmedlemmer sagde ja til at overtage Frederikshavn Havn. Kun Venstres Peter Borup stemte imod beslutningen.
Med havnen og den store gæld følger i værste fald et hul i kassen på 157 mio. kr. - hvert eneste år, de næste 10 år frem.
Det skriver TV2 Nord på baggrund af en ny ti-års prognose fra den netop afgåede havnebestyrelse, som indgik i onsdagens ekstraordinære byrådsmøde.
Dyre havneudvidelser
De sorte udsigter skal findes i to store havneudvidelser, som Frederikshavn Havn siden 2014 har finansieret med store millionlån. I flere tilfælde er projekterne blevet både forsinkede og langt dyrere end budgetteret.
Ifølge ti-års prognosen, som kommunalbestyrelsen fik præsenteret i går, betyder den store gæld, at havnen hvert år skal finde over 100 mio. kr. alene til at dække renter og afdrag på gælden.
Hertil skal der også findes penge til havnens almindelige drift.
Professor Niels Dechow fra Aalborg University Business School har set på prognosen og siger, at underskuddet på 157 mio. kr. om året er 'worst case' scenario.
- Det er et fænomen, som er kendt fra andre investeringssammenhænge, hvor investeringen på et tidspunkt bliver investeringen så stor, så man ikke ser realiteten og bliver ved med at investere i håbet om, at så kommer den store omsætning, siger Niels Dechow til TV2 Nord.
Professoren understreger, at der venter kommunen en stor opgave med at 'finde en løsning på havnens økonomi, som ikke findes i dag'.