23948sdkhjf

Brancheforening for erhvervshavne? "Vi tager det som et skulderklap"

Esbjerg Havn har forladt sin egen brancheorganisation. Det ligner en fjer i hatten for Danske Shipping- og Havnevirksomheder, som i fremtiden skal varetage de landspolitiske interesser for Danmarks måske højest profilerede erhvervshavn   

Det er ikke en hvilken som helst dansk erhvervshavn, som ved årsskiftet træder ud af brancheorganisationen Danske Havne

Spørg bare i EU-Kommissionen, hvis formand ikke kan betegnes som en hyppig gæst i de danske havne. 

Ikke desto mindre var det netop Esbjerg Havn som Ursula von der Leyen besøgte sammen med statsledere fra Danmark, Tyskland, Nederlandene og Belgien i 2022 for at diskutere grøn omstilling i EU. 

Det ligner derfor en fjer i hatten for sekretariatschef Jakob Svane, at det fra årsskiftet bliver Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV), som skal varetage de landspolitiske interesser for Danmarks måske højest profilerede erhvervshavn. 

Ved at være med hos os kommer havnene ind i et tæt fællesskab med deres kunder, dem de samarbejder med i det daglige Jakob Svane, sekretariatschef, Danske Shipping- og Havnevirksomheder

Skulderklap

Men kan DSHV tale på vegne af både kommunalt ejede storhavne og private havnevirksomheder? Og er det Jakob Svanes ambition, at DSHV skal udvikle sig til havnenes primære talerør på Slotsholmen?     

- Vi tager det da som et skulderklap at en så stor aktør i branchen som Esbjerg Havn vurderer, at det er os, der på den bedst mulige måde varetager deres interesser overfor det politiske system, siger Jakob Svane til Søfart. 

Han peger på, at Aarhus havn ligeledes er associeret medlem af DSHV lige som Københavns Havn, CMP, er fuldgyldigt medlem. I Aalborg er datterselskabet til Port of Aalborg, Aalborg Stevedore Company, også medlem hos DSHV.

Men er DSHV ikke en interesseorganisation for private havne- og shippingvirksomheder? De kommunalt kontrollerede havne har vel deres egen dagsorden?  

- Vi er, i henhold til vores vedtægter, en interesseorganisation først og fremmest for private shipping- og havnevirksomheder. Men vedtægterne definerer også, at vi er åbne for alle virksomheder, der har en reel interesse for en positiv udvikling for de danske havne og deres virksomheder. Hvis der er noget, som havnene og de private virksomhederne på havnene har til fælles, er det vel en positiv udvikling for den danske havnesektor.  

Arbejder bredere

Hvad kan I tilbyde Esbjerg Havn, som de ikke kan få hos Danske Havne?

- Jeg kan ikke udtale mig om andre interesseorganisationer, men vi tilbyder en brancheforening, hvor vi arbejder bredt i havnesektoren og med mange forskellige typer virksomheder. Vi taler på vegne af bredden i havnesektoren, lige fra store areallejere, produktionsvirksomheder, terminal- og stevedorevirksomheder og skibsmæglere. Det er et bredt felt, og ved at være med hos os kommer havnene ind i et tæt fællesskab med deres kunder, dem de samarbejder med i det daglige. Det tror jeg da i al beskedenhed er meget brugbart.

Kan du pege på en større sag, hvor en stor kommunalt ejet erhvervshavn har sammenfaldende landspolitiske interesser med en mindre privat havnevirksomhed?

- Det er ikke så svært. Tag f.eks. vores mærkesag om et kritisk fokus på de store byomdannelser rundt omkring i landet, hvor byerne æder sig ind på havnenes område. Det truer virksomheder, der har ageret på havnene i mange år. Her er det vores mærkesag at forsvare havnene og deres virksomheder. Det tror jeg, at der er blevet lagt mærke til.

Mange ville sige, at havnene og de private havnevirksomheder typisk vil være modstandere. Mange private virksomheder har et kritisk syn på de kommunale havne. Der har været sager som såkaldt opgavetyveri, og ofte mener de private virksomheder, at havnene tænker mere på egen profit end at stille velfungerende infrastruktur til rådighed for de private virksomheder. Ser du ikke en modsætning her?

- Selvfølgelig er der indbyggede konflikter, men det er der jo også de private virksomheder imellem. At der er lokale konflikter mellem vores medlemmer er der intet nyt i. Det kan vi godt håndtere.

Enslydende interesser

Så du kan slet ikke komme i tanke om dagsordener, hvor de kommunale havne og de private havnevirksomheder har direkte modstridende interesser? 

- Nej, ikke på et overordnet, politisk niveau – her er jeg helt sikker på, at vi trækker i samme retning. Ellers ville vi de kommunalt ejede havne jo heller ikke være interesseret i at blive medlemmer hos os. 

Hvad med en eventuelt kommende revision af havneloven, kunne du ikke se et konfliktpotentiale her mellem en stor havns interesser og så en mindre, privat havnevirksomhed?

- Vi har mere end 140 medlemmer – og der er masser af forskellige holdninger til det spørgsmål allerede. Her er det jo vores opgave som brancheorganisation at lægge den kurs, der giver bedst mening i forhold til medlemmerne. Det er jo netop dette, som en dygtig brancheforening skal kunne håndtere.

Til kamp for havnene

Håber du, at flere havne vil melde sig ind i DSHV i fremtiden?

- Ja, absolut. Vi som sagt allerede mere end 140 medlemmer og jo flere vi står sammen, jo stærkere en stemme taler vi med overfor politikerne. Det er jo vores store styrke. Når vi taler om vores kamp for at havnene skal forblive et sted, hvor private virksomheder kan trives - og ikke skal smides ud til fordel for boligbyggeri - er det jo altafgørende, at vi taler med den vægt, som det giver at have hele den maritime branche i ryggen. 

-Kan du love potentielle nye medlemmer fra havnesektoren et attraktivt kontingent?

- Det med kontingentet tager vi, når vi sidder overfor hinanden med døren lukket. Det er nok ikke klogt at diskutere den slags i offentligheden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094