23948sdkhjf

Nakskov Havn får lov til at udvide sejlrende til større skibe

Ansøgningen tog fire år, og der går endnu tre år, før havnen kan udskibe lange vindmøllevinger på fartøjer op til 165 meter

Nakskov Havn fået ok på at udrette og udvide den 13 kilometer lange sejlrende, så havnen om nogle år lettere kan udskibe større fartøjer med ekstremt lange vindmøllevinger.

Vi skal bruge ikke mindre end 16 mio. kroner mere Havnechef Jørgen Buhl

Efter en behandlingstid på lidt over fire lange år er havnen kommet i mål og har fået tilladelse til en udretning af sejlrenden til og fra Nakskov og en "bypass" af det vanskeligste sving sydvest for grunden Knølen. Den ligger vest for øen Enehøje.

Det skriver Folketidende.

Kystdirektoratet har også givet tilladelse til en udvidelse af sejlrenden fra anduvningsbøjen i Langelands Bælt til Knølen. 

Lolland Erhvervshavne fik tilbage i september 2018 en bevilling af Lolland Byråd på 22,3 mio. kroner til udretningen af sejlrenden, men beløbet rækker ikke længere.

- Vi har måttet revurdere opgaven på grund af de almindelige prisstigninger og ikke mindst på grund af de stigende energipriser for det brændstof, de assisterende fartøjer skal bruge, og vi venter, at vi skal bruge ikke mindre end 16 mio. kroner mere, beklager havnechef Jørgen Buhl til avisen. 

Arbejdet i og ved sejlrenden skal udføres udenfor ålegræssets vækstperiode, og Jørgen Buhl forventer nu, at udretningen kan ske i tredje kvartal 2023 og udvidelsen af sejlrenden i tredje kvartal 2024. Den mere direkte og enklere indsejling til Nakskov Havn - og fremtidssikringen af havnen - vil dermed være klar i starten af 2025.

Dermed vil Nakskov Havn kunne håndtere skibe på op til 165 meters længde.

Også havnen i Odense skal udvide sin sejlrende for at udskifte stadig længere vindmøllevinger.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Tal for alternativer til forkætret havneudvidelse i Aarhus er nu klar
DEBAT: Store overdrivelser i beskæftigelsestal bruges til at retfærdiggøre milliardtilskud
Alle kan trænge til en overhaling - også Esvagt Connector
Haenyeo - Havets kvinder på M/S Museet for Søfart
Få år gammel færge ligger fortsat stille efter ukendt havari
Mærsk-ejet historisk tysk containerrederi skal skifte navn
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.14