23948sdkhjf

Navigatører vil ikke tvinges ind i Dansk Metal - advarer om arbejdskonflikt

Til næste år udløber Lederne Søfarts overenskomst med Danske Rederier, og nu advarer foreningen om, at forlænges den ikke kan det føre til konflikt, der kan ramme skibsfarten i hele verden

I slutningen af oktober oplyste Danske Rederier i en pressemeddelelse, at Dansk Metal for fremtiden skal være overenskomstpart for navigatører i den danske søfart. En beslutning som Lederne Søfart fra starten kritiserede og blandt andet kaldte udemokratisk. 

Den gældende overenskomst mellem Danske Rederier og Lederne Søfart udløber den 1. april næste år, og kommer der ikke en ny aftale på plads mellem Lederne Søfart og Danske Rederier kan det føre til konflikt, der kan ramme handelsflåden i hele verden, lyder advarslen fra formand for Lederne Søfart, Jens Marquard Sørensen, i en pressemeddelelse.

- Vi ønsker at være en del af forhandlingerne, så vi kan gøre en forskel for vores mange medlemmer og bidrage til den bedste løsning for både rederiansatte og rederier. Vi ønsker ikke konflikt. Hvis vi ender i konflikt, handler det slet ikke om problemer mellem arbejdstagerne og arbejdsgiverne - så handler det alene om, at Dansk Metal forsøger at vokse på andres overenskomstområder ved at tegne overenskomster for andre end deres egne medlemmer. Kommer det så vidt, vil det påvirke hele Europa og en stor del af verdenshandelen. Det kan ikke være i nogens bedste interesse, siger Jens Marquardt Sørensen ifølge pressemeddelelsen.

Kommer det så vidt, vil det påvirke hele Europa og en stor del af verdenshandelen. Det kan ikke være i nogens bedste interesse formand for Lederne Søfart, Jens Marquard Sørensen

Lederne Søfart oplyser, at de har forsøgt at komme i dialog med Danske Rederier og Dansk Metal og understreger, at der er brug for forhandling.

- Lederne Søfart organiserer over 80 pct. af alle danske navigatører. Det er os, der har medlemmerne, som Metal vil forhandle løn- og arbejdsvilkår for. Det er helt uholdbart og et direkte og alvorligt svigt på spillereglerne i den danske model, påpeger Jens Marquardt Sørensen.

Han peger på, at de danske navigatører kan komme i klemme, hvis overenskomsten ikke forlænges.

- Otte ud af ti skibsofficerer får ingen indflydelse på deres egne løn- og arbejdsforhold, hvis det er Metal, der skal forhandle overenskomsten. Så jeg forstår godt, at navigatørerne føler sig groft svigtet. Det er ikke den måde, vi plejer at forhandle på i Danmark, siger Jens Marquardt Sørensen.

Han oplyser videre, at Lederne Søfart ønsker at indgå i konstruktiv dialog og forhandle med Danske Rederier, samtidig med at foreningen har rettet henvendelse til Dansk Metal for at få dem til at trække sig fra forhandlingerne og give plads til Lederne Søfart.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Danske Rederier.

Lederne Søfart

Lederne Søfart organiserer over 80 % af alle danske navigatører. Det svarer til ca. 2.000 tusind medlemmer. I alt repræsenterer Lederne Søfart ca. 2.700 medlemmer, herunder også lodser, havnekaptajner m.fl. 

Lederne Søfart har eksisteret siden 1874 og har opbygget dyb indsigt i de maritime lederes arbejdsforhold og overenskomstvilkår. Foreningen fik for to år siden ny ledelse bestående af formand Jens Marquard Sørensen og direktør Helle Andsbjerg. De har begge erfaring fra søen bl.a. i roller som styrmand og skibsfører. Lederne Søfart er den ene part i sammenlægningen af arbejdsgiverforeningerne DRO 1 og DRO2, som Danske Rederier annoncerede i oktober. Det vil sige Lederne Søfart har overenskomsten for DRO2, som skal genforhandles inden 1. april 2023, hvor den udløber.

Lederne Søfart

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094