23948sdkhjf

Forringelse af rammevilkår får norsk færgerederi til at skære dybt og sælge to færger

Color Line effektiviserer dele af den operationelle drift på Sandefjord-Strømstad og Oslo-Kiel som følge af forringede rammevilkår og øgede omkostninger

Som følge af høje energiomkostninger, makroøkonomisk usikkerhed og svækkede rammebetingelser har det norske færgerederi Color Line besluttet at indstille driften af færgen ’Color Viking’ på Sandefjord-Strømstad-ruten og ro/ro-skibet ’Color Carrier’ på ruten Oslo-Kiel. Rederiet vil søge at minimere antallet af afskedigelser gennem omplacering til andre skibe i flåden og ved at tilbyde frivillige fratrædelsesordninger.

Det oplyser rederiet i dag i en selskabsmeddelelse.

- ’Color Viking’ har sejlet en helårs, daglig rute mellem Norge og Sverige i mere end 20 år, men på grund af høje energiomkostninger og svækkede rammebetingelser er det desværre ikke længere økonomisk holdbart at drive færgen på ruten, siger Color Line's CEO i Trond Kleivdal i meddelelsen.

Ifølge rederiet er det en stærk prisvækst, som har medført en markant stigning i omkostningerne til brændstof, landstrøm og catering-råvarer, samtidig med at vigtige rammebetingelser i Norge er blevet svækket.

Rammevilkår og bunker

- Det gælder især tilskudsordningen for norske søfarende, og i forslaget til statsbudgettet for 2023 foreslås en yderligere svækkelse af ordningen. Derudover foreslår regeringen at reducere omfanget af skattefriordningen yderligere, denne gang ved at halvere den skattefrie kvote på tobak for indbyggere i Norge, lyder det i meddelelsen.

Color Line stopper også driften af ro/ro-skibet ’Color Carrier’, som blev indsat på ruten mellem Oslo og Kiel i 2019. Operationen er ikke længere kommercielt bæredygtig som følge af stærkt stigende omkostninger til brændstof og øgede besætningsomkostninger på grund af svækkede rammebetingelser. Dette i kombination med faldende økonomisk og industriel aktivitet i Europa.

Det gælder især tilskudsordningen for norske søfarende, og i forslaget til statsbudgettet for 2023 foreslås en yderligere svækkelse af ordningen. Derudover foreslår regeringen at reducere omfanget af skattefriordningen yderligere... Trond Kleivdal, CEO i Color Line

- Det er krævende, men nødvendige beslutninger. Vi går nu i gang med en proces med det formål at minimere antallet af afskedigelser, blandt andet gennem omplacering til andre skibe i flåden samt tilbud om frivillige fratrædelsesordninger, siger Kleivdal.

Stopper om få uger

’Color Viking’ sejler til og med 20. november, mens ’Color Carrier’ tages ud af drift 14. november. Color Line fortsætter med at drive ruten mellem Sandefjord og Strømstad med den næsten nybyggede hybridfærge ’Color Hybrid’, som ifølge rederiet har haft gode overførselstal gennem 2022.

På ruten Oslo-Kiel fortsættes godstransport om bord på de to cruisefærger ’Color Fantasy’ og ’Color Magic’, som også er inde i en positiv udvikling i forhold til belægningen, oplyses det.

Både ’Color Viking’ og ’Color Carrier’ har gennemgået opgraderinger de seneste år, og skibene vil blive sat til salg på det globale marked. Tiltagene forventes at forbedre driftsresultatet med omkring 50 mil. norske kr. i 2023 i forhold til indeværende år.

’Color Viking’ er i øvrigt identisk med daværende DSB-Rederis ’Peder Paars’ fra Aarhus – Kalundborg-ruten. Færgen blev solgt tilbage i 1991.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Havarirapport: Lods brugte mobiltelefon før grundstødning
3F Sømændene: Er Dannebrog et bekvemmelighedsflag?
Entreprenør skal grave nye kanaler og bygge broer i Aarhus
Solid vækst i Nordens tanker pool
Navigatører vil ikke tvinges ind i Dansk Metal - advarer om arbejdskonflikt
Miljøhensyn dumper Næstveds planer om ny havn
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.5