To markeder frem og to tilbage hos DFDS i sidste måned
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/71732769.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=6048&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=4023&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=439&accessToken=5253bf7f184623cf44929e1d6985fc81710ef4ef2f4d79c6fdb4ad2693df3caf)
Som følge af lavere mængder på Dover-strædet og i Østersøregionen var de samlede mængder hos DFDS i september 2022 7,5 pct. lavere end i 2021. Fragtmængderne var i alle andre regioner højere end i 2021.
Det fremgår af DFDS’ netop offentliggjorte mængderapport for september.
Mængderne på Nordsøen var højere end i 2021 på trods af en negativ påvirkning fra en strejke i Felixstowe havn, idet mængderne i vid udstrækning blev overført til havnen i Immingham. Mængderne i Middelhavs-netværket fortsatte med at stige drevet af tyrkisk industriproduktion og eksport.
Nedgang på 1,5 pct.
De transporterede mængder over Den Engelske Kanal var lavere end i 2021 som følge af nedsat aktivitet på Dover-strædet på grund af dels en nedgang i de samlede mængder, og dels tilførsel af kapacitet fra en tredje færgeoperatør.
Endelig var også mængderne på Østersøen lavere end i 2021 på grund af krigen i Ukraine, om end i mindre grad end de foregående måneder.
For de sidste tolv måneder 2022-21 var der en nedgang i de samlede transporterede fragt-lanemeter på 1,5 pct. til 43,1 mio. fra 43,8 mio. i 2021-20.
Antal passagerer
Antallet af passagerer steg mere end tre gange til 371.000 svarende til 82 pct. af mængderne i september 2019, den seneste sammenlignelige måned før Covid-19. Antallet af biler udgjorde 89 pct. af volumen i 2019. På Den Engelske Kanal blev antallet reduceret som følge af tilførsel af kapacitet fra en tredje færgeoperatør.
For de sidste tolv måneder 2022-21 var det samlede antal passagerer 3,3 mio. sammenlignet med 0,8 mio. i 2021-20 og 5,1 mio. i 2019.