23948sdkhjf

FOTO: Oslobåd passerer mere end fire gange så stor kæmpe ved Oceankaj

Krydstogtssæsonen og sommerferien er i fuld gang. Her et billede fra sommerlandet. I går først på formiddagen måtte DFDS’ Oslobåd ’Pearl Seaways’ se sig ”dwarfed” af ’MSC Grandiosa’ under passage af Oceankaj det sidste stykke vej mod Nordhavnen med et nyt hold norske feriegæster.

’Pearl Seaways’ har ellers i flere årtier haft titlen som Danmarks største passagerskib, faktisk lige frem til, at DFDS tog levering af den nybyggede ro/pax-færge ’Aura Seaways’ i starten af året.

Men krydstogtsbranchen har i de samme årtier gået efter stordriftsfordelene med stadig større skibe, der således for længst har agterudsejlet de nordiske cruisefærger i størrelse. ’Pearl Seaways’ præsterer i følge Søfartsstyrelsen en bruttotonnage på 40.231. Oslofærgen er dermed godt og vel fire gange mindre end ’MSC Grandiosa’, der ovenikøbet langt fra er den største blandt de største krydstogtskibe.

Søsterskib ophugges

’Pearl Seaways’ runder i år 33 år. Med forsat masser af vedligehold og løbende opdatering af passagerområderne tyder meget på, at cruisefærgen fortsætter på København – Oslo-ruten indtil, at DFDS tager skridtet med ny tonnage, der ville kunne bruges ind i en CO2-neutral fremtid.

’Pearl Seaways’s søsterskib, ’Star Pisces’, når ikke at blive så gammel. Skibet er således netop nu ankommet ophugningsstranden i Indien.

’Star Pisces’ har i de seneste mange år sejlet som krydstogtskib for Star Cruises ud fra Hong Kong, Malaysia og Singapore. Star Cruises var en del af den krakkede Genting-gruppe, hvorfra de ældste krydstogtskibe derfor nu er solgt til ophug.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11