Hvad sker der – og hvor dyrt er det – hvis man slipper en flåde af reaktordrevne containerskibe løs mellem Shanghai og Rotterdam?
Det spørgsmål satte klassifikationsselskabet DNV sig for at undersøge i samarbejde med en række maritime aktører: ABB, General Fusion, Japan Marine United og rederiet NYK.
DNV fremlagde konklusionerne under den nyligt ...
DNV-studie: A-kraft i skibsfarten banker levetidsomkostninger i bund - men sikkerhed er fortsat tårnhøj barriere
DNV er gået i dybden med A-kraft som praktisk anvendelig fremdriftsteknologi i skibsfarten. Konklusion: Selv om skibsfartens fremtidige A-kraft reaktorer ikke kan nedsmelte og medføre en altomfattende ulykke er der alligevel sikkerhedsmæssige aspekter ved teknologien, som kan spænde ben for en større udbredelse

Atomskibet 'Savannah' var i drift mellem 1962 og 1972, og var et udtryk for datidens store tro på anvendelsen af kernekraft. Kun fire atomdrevne handelsskibe er blevet bygget, og ingen af dem blev en kommerciel succes. Foto: Wikimedia.
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement