23948sdkhjf

DFDS og Upteko klar med et hjælpende tredje øje i det høje til kaptajnen

Sangerinden Trille sang om øjet i det høje i de tidlige halvfjerdsere. Godt 10 år senere gjorde det britiske band The Alan Parsons Project det samme. Nu taler DFDS også om øjet i det høje, men denne gang dog uden de guds-referencer, som de to sangtekster indeholder.

Med vores nye beslutningsstøttende drone-system rykker vi grænserne for, hvordan teknologi kan tilføre værdi i forhold til sikkerhed og optimering af driften Rune Keldsen, EVP og Chief Technology Officer hos DFDS

Nu handler det om ren teknologi; Om en drone, der som et ekstra øje, hævet over skibet, skal assistere kaptajnen under særligt udfordrende manøvre.

Baggrunden er et årelangt samarbejde med droneproducenten Upteko, som har resulteret i, at DFDS nu som de første i verden introducerer et dronesystem, som er fast monteret på et handelsskib, nærmere bestemt ro/ro-skibet ’Selandia Seaways’.

Flyver i 120 meters højde

- At drive vores skibe på en sikker og effektiv måde er helt afgørende. Med vores nye beslutningsstøttende drone-system rykker vi grænserne for, hvordan teknologi kan tilføre værdi i forhold til sikkerhed og optimering af driften, siger Rune Keldsen, EVP og Chief Technology Officer hos DFDS.

DFDS oplyser i en pressemeddelelse, at dronesystemet er forbundet til avanceret navigation og inkluderer en ladestation, lidarer, en termografisk sensor og et high-definition RGB-kamera. Dronen flyver 120 meter op i luften, livestreamer i realtid til kaptajnen på broen, bruger et neuralt netværk til at efterbehandle den streamede video og beregne afstanden mellem objekter omkring skibet.

Vi er stolte af samarbejdet, som vil være med til at accelerere udnyttelsen af droner til at løse en række opgaver Mads Bentzen Billesø, Head of Innovation and Partnerships hos DFDS

Dronen vil dermed meget præcist give kaptajnen vigtige input, der populært sagt fungerer som kaptajnens øje i himlen ved afgang og ankomst i havne og snævre farvande.

Mand over bord

I dag baseres beslutninger på menneskelige observationer og GPS, men dronen vil i fremtiden fungere som et beslutningsunderstøttende system. Dronesystemet vil hjælpe med at optimere operationer ombord på skibene og fungere som en understøttende funktion til det vitale menneskelige perspektiv.

I følge DFDS vil dronesystemet i fremtiden også kunne fungere som et ekstra sæt hænder, når en person er i nød, eller hvis der opstår brand ombord på skibet. Hvis en person falder over bord, kan dronen flyve tilbage og lokalisere personen ved hjælp af termiske og almindelige kameraer.

Mads Bentzen Billesø, Head of Innovation and Partnerships hos DFDS forklarer:

- At bruge droneteknologi til at understøtte operationer ombord på vores skibe har været et område, vi har undersøgt med stor interesse. Vi er stolte af samarbejdet, som vil være med til at accelerere udnyttelsen af droner til at løse en række opgaver. Det vil med tiden resultere i forbedret effektivitet og, endnu vigtigere, forbedret sikkerhed ombord på vores skibe, lyder det fra Mads Bentzen Billesø.

Udviklingssamarbejdet mellem DFDS og Uptekoom om den nye droneteknologi er blevet støttet af Danmarks Maritime Fond og ShippingLab/Innovationsfonden Danmark.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141