23948sdkhjf

Torm-direktør efter regnskab: "Det stærkeste marked i mere end 10 år"

Den gennemsnitlige dagsrate for Torm-flåden har nu rundet 40.000 dollars, lyder det fra Torm-direktør Jacob Meldgaard. Kvartalets overskud lød på 10,4 mio. dollars

Ruslands invasion af Ukraine har skabt turbulens på råvaremarkederne, hvilket kommercielt set har været godt produkttank-rederiet Torm. 

Det traditionsrige danske rederi øgede driftsoverskuddet (EBITDA) til 60,4 mio. dollars mod knap 19 mio. dollars i samme periode året før. 

Netop nu sejler Torm-flåden på en gennemsnitlig dagsrate på mere end 40.000 dollars Jacob Meldgaard, CEO, Torm

Efter skat er der 10,4 mio. dollars tilbage til rederiet. 

Det kan sammenlignes med, at Torm måtte notere et underskud på 21,1 mio. dollars i første kvartal af 2021.  

Højeste niveau i 10 år

Det giver produkttankrederiet et afkast af sine investeringer - ROIC - på 4,4 pct. i første kvartal af 2022. 

- I kølvandet på den russiske invasion af Ukraine har markedet for transport af raffinerede olieprodukter udviklet sig til det stærkeste i mere end et årti, forklarer Torm's CEO Jacob Meldgaard i en officiel udtalelse. 

Han fortsætter: 

- Netop nu sejler Torm-flåden på en gennemsnitlig dagsrate på mere end 40.000 dollars. 

Skidt start

Årets første kvartal fik ellers en skidt start for produkttank-rederierne. 

Faldende efterspørgsel på langdistancetransport af forædlede olieprodukter fik raterne til at dykke yderligere, især for LR-segmentet. 

Disse tendenser blev dog sat ud af kraft øjeblikkelig, da Rusland invaderede Ukraine. 

Invasionen medførte øjeblikkelig en grundlæggende omkalfatring af olieindustriens handelsruter, hvor afvisningen af russiske olieprodukter betød, at de raffinerede produkter pludselig måtte sejles over længere afstande. 

Dette fik øjeblikkelig dagsraterne på produkttankere til at stige til et niveau, som man skal helt tilbage til foråret 2020 for at finde lignende eksempler på.  

F.eks. blev der sat en effektiv prop i importen af diesel til Europa fra russiske raffinaderier, hvilket øjeblikkelig betød, at øgede mængderne af diesel til Europa fra raffinaderier i Mellemøsten og USA, hvilket for Torm betød, at rederiet kunne sejle olieprodukterne længere og til en højere rate. 

Ude af Rusland

Ifølge Torm har ingen af rederiet skibe været i klemme i eller omkring Rusland efter invasionen. 

Rederiet har ligesom A.P. Møller-Mærsk afvist at servicere russiske kunder siden invasionen. 

Samtidig glæder rederiet sig over, at det er blevet lettere at håndtere besætningsskifte al den stund, at mange lande har lempet på Covid-19 restriktionerne. Samlet set har der kun været få tilfælde af Covid-19 smitte om bord på rederiets skibe, hvor man i øvrigt glæder sig over, at besætningerne i stor stil har taget imod tilbuddet om vaccine. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.156