23948sdkhjf

Bolværket er fra 1935 og slidt op - ny rykker ikonisk kajanlæg lidt længere ud i havet

De københavnske krydstogtterminaler står overfor store forandringer i de kommende år. I de kommende to sæsoner vil kun halvdelen af historiske Langelinie være til rådighed for krydstogtskibe, da den historiske anløbskaj skal gennem en omfattende ombygning, der vi flytte kajkanten et stykke ud i havet

Langeliniekaj skal over de næste to år gennemgå en større renovering og By & Havn har netop sat renoveringen til 150 millioner kroner i udbud.

I 2024 vil der således være både nyt bolværk og et banebrydende landstrømsanlæg på plads på den legendariske Langelinie i København. 

Det betyder, at havnebygmester Hans Vasehus netop nu kigger ind i et par særdeles travle år fuld af udfordringer

- Bolværket skal renoveres. Det er fra 1935 og er udtjent og skal derfor erstattes. Helt praktisk foregår det ved at rykke kajkanten halvanden meter ud i vandet, hvilket er nødvendigt for at kunne få plads til konstruktionen, forklarer havnebygmester Hans Vasehus til Søfart. 

Granitvæg ned - og op igen

Han uddyber: 

- Vi piller den eksisterende granitvæg ned og placerer herefter den nye væg. Granitten - som er blevet afmonteret - bliver nummeret og efterfølgende sat op igen uden på den nye struktur. Af hensyn til CMP’s drift gør vi det i to tempi – i den første sæson renoverer vi halvdelen af Langelinie, mens driften fortsætter på den resterende del af kajen.

Herefter bytter man i den efterfølgende sæson. Således har CMP hele tiden adgang til at bruge halvdelen af Langelinie til de løbende aktiviteter. Man forventer byggestart i løbet af foråret 2022. 

Herudover skal der blandt andet fjernes betonbundssikring på ca. 650 meter af kajstrækningen, opsættes opgraderede pullerter til selvstændige jordankre og de eksisterende fendere skal fremrykkes og placeres på de nye pullertfundamenter.

Nye redningsstiger

Der skal også etableres nye redningsstiger og liner, ligesom spildevandshåndteringssystemet for krydstogtskibene skal færdiggøres.

Parallelt med alt dette er By & Havn i fuld gang med at planlægge opførelsen af landstrøm til krydstogtskibene både ved Langelinie og ved de ’nye’ terminaler i Nordhavn. 

Atkins er hyret som rådgiver og er netop nu i gang med at fastlægge den mest ideelle linjeføring til de elkabel, der skal trække strøm fra hovedtransformerstationen ved Østre Gasværk.

Eftersom den strøm, der skal leveres til krydstogtskibene er afgiftsfritaget, må den ikke kobles med levering til andre modtagere. 

Klar til landstrøm

Derfor skal det i 2024 være muligt for krydstogtskibene at kunne tilslutte sig landstrømmen. Under renoveringen skal minimum et krydstogtskib kunne lægge til ved Langeliniekaj mellem maj og september.

Desuden blev der sidste år indført nye krav til krydstogtshavnenes spildevandshåndtering. Derfor skal HOFORs eksisterende forsyningsanlæg opgraderes, så det kan håndtere de ekstra mængder spildevand fra krydstogtskibene.

Renoveringen af Langeliniekaj forventes at begynde i oktober 20202 og afsluttes i udgangen af november 2024.

Fristen for at afgive bud er 1. marts.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Maritimt Synspunkt: E-metanol kan gøre eksisterende færger grønne
Søofficer kyssede kadetaspiranter på skoleskib
Norsk by-færge i Stockholm skal sejle autonomt
Investeringseventyret i Hanstholm er slut - "Sådan går det, når businesscasen ikke er stærk nok"
Flertal for nedrivning af omstridt Mærsk-bygning
Giver ikke op så let: På denne ø skal købmanden bare overleve
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.14