23948sdkhjf

Russisk krigsskib var IKKE skyld i, at norsk fragtskib sank nær Gilleleje

I sidste uge sank det norske fragtskib ’Bjugnfjord’ omtrent 20 km nord for kysten ved Gilleleje, hvilket resulterede i, at fem sømænd måtte hives op i en helikopter og transporteres til Sverige efter en storstilet redningsaktion, hvor både svenske og danske myndigheder deltog.

Kort efter blev et russisk krigsskib beskyldt for at have chikaneret fragtskibet, hvilket skulle have haft betydning for, at skibet sank.

Mistanken opstod, fordi det britiske sikkerhedsfirma EOS Risk Group åbent fremsatte beskyldningerne i et tweet – en udsagn, de dog senere har valgt at trække tilbage – og som du kan læse mere om i artiklen der henvises til herunder.

Læs også: Coaster sank i nat, sandsynligvis efter chikane fra russisk krigsskib

Branchemediet Søfart har iøvrigt forsøgt at få en kommentar fra sikkerhedsfirmaet EOS Risk Group - blandt andet i forsøget på at få dem til at forklare, hvori deres mistanke om indblanding fra russisk krigsskib ligger, og hvorfor de har slettet deres tweet - men de er ikke vendt tilbage trods flere forsøg på at kontakte dem.

Nu skulle alle beskyldninger om russisk indblanding i den forbindelse være manet til jorden.

I hvert fald skriver det internationale medie Tradewinds, at danske myndigheder har afvist beskyldningerne over for organisationen Nautilus International. 

I løbet af weekenden var ejeren af skibet - det norske rederi Fosenkrakt - da også ude og sige, at årsagen til at fragtskibet sank var dårligt vejr sammenblandet med den uheldige omstændighed, at den forurenede jord fartøjet transporterede, pludselig rykkede sig i lastrummet, hvilket resulterede i slagside.

Ifølge Søfartsstyrelsen ligger ‘Bjugnfjord’ nu på ca. 24 meters, og der er udsendt en advarsel til skibsfarten. Søfartsstyrelsens skib ‘Poul Løwenørn’ har afmærket vraget med en vragbøje, og de har også målt vanddybden over vraget.

Søfartsstyrelsen oplyser endvidere over for Søfart, at de i den kommende tid i samråd med fiskerimyndighederne vil vurdere, om vraget udgør en fare for sejladsen eller er til alvorlig gene for fiskeriet.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125