I øjeblikket ventes CO2-frit-produceret ammoniak at få størst udbredelse i deepsea-skibsfarten. Det vil typisk sige i store container-, tank- eller tørlastskibe, som enten sejler i linjefart eller trampfart over oceanerne mellem kontinenterne. Der er dog også overvejelser om at anvende stoffet som brændstof i shortsea-skibsfart.
Læs mere: ABS klar...
Ammoniak langt fra uproblematisk: En større lækage vil formentlig slå marinelivet ihjel
Det er først og fremmest ammoniakkens giftighed, der fordrer nye måder at håndtere stoffet på, når det skal bruges som bunker

Vent-mast’en ombord på den dualfuel LNG-drevne cruisefærge ’Viking Grace’ er placeret helt ude agter. Ammoniakdrevne skibe vil også få ventilationsmaster i en eller anden form. Foto: paxpix - maritime photography
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement