23948sdkhjf

CEO for Maersk Tankers: ”Overdragelse af teknisk management skal ikke ses som udlicitering”

Udliciteringen af den tekniske drift er et naturligt skridt i Maersk Tankers strategi mod et øget fokus på den kommercielle drift. Synergy er valgt som partner grundet deres know how, tilstedeværelse i Danmark og fordi de overtager stort set alle medarbejderne

Maersk Tankers er det seneste af de store danske rederier, der har valgt at udlicitere den tekniske management til en partner udefra. Men det er ikke omfattet af store ændringer i rederiet, for den tekniske drift kommer stadig til at være i nærheden af den operationelle og kommercielle drift.

Det forklarer Christian M. Ingerslev i et interview med Søfart.

- Vi er nået til et punkt, hvor det giver mening for os at indgå i en aftale om det tekniske område med Synergy Group. Vi har behov for at vækste vores kommercielle drift, og aftalen bidrager til, at vi kan fokusere forretningen, forklarer Christian M. Ingerslev, CEO i Maersk Tankers og uddyber.

- Det skal ikke ses som en udlicitering, men snarere en overdragelse. Det har været en vigtig del for os og vores ejere, at Synergy Group som en del af aftalen overtager vores medarbejderes spidskompetencer og know-how og vores data. Med aftalen har vi sikret en kontinuitet for vores kunder, som hjælper Synergy Group til at kunne levere samme gode service for dem, som vi selv har gjort.

Han oplyser i den forbindelse, at ud af Maersk Tankers’ 161 tekniske medarbejdere, vil 16 af dem overgå til andre funktioner i rederiet, mens 130 får ansættelse i Synergy på mindst samme vilkår som før overtagelsen. De sidste 15 medarbejdere bliver afskediget, og den del tager Maersk Tankers sig af.

- En vigtig del, før aftalen kunne blive en realitet, var også, at Synergy Group er i gang med at styrke deres tilstedeværelse i Danmark, ligesom de har vist stor interesse for at overtage vores medarbejdere, siger han.

Transformation

Ligesom moderselskabet, er Maersk Tankers i færd med at omstille sig til en fremtid, hvor jagten på dekarbonisering for alvor er gået ind. Og partnerskabet med Synergy skal være med til at sætte skub i løsningerne til de grønne alternativer til den sorte fremdrift.

- Vi står midt i en energitransition samtidig med, at digitalisering kræver flere ressourcer indenfor det tekniske felt. Det er Synergy Group eksperter i, og derfor ser vi aftalen som en styrke for den tekniske drift og vores fokus på at vækste og udvikle vores kommercielle forretningsben, siger han og uddyber.

- Hvis man skal finde løsninger inden for dekarbonisering og digitalisering, er man nødt til at opskalere. Rent økonomisk giver det ikke mening for os at stå for den opskalering i huset, når vi i stedet kan indgå partnerskab med et selskab, der hele tiden udvikler sine spidskompetencer indenfor det tekniske område, forklarer Christian M. Ingerslev.

Fleksibilitet

Samarbejdet med Synergy giver også fordele i forhold til rederiets fleksibilitet. Det bliver ganske enkelt nemmere at sælge eller købe skibe, ligesom strategiske beslutninger ikke længere skal opvejes af ressourcerne i den tekniske afdeling.

- Fra 2017 til 2019 købte vi mange skibe, og i de efterfølgende år solgte vi mange skibe. Det medførte store ændringer i den tekniske drift. Enten skal man selv ud og finde de rette medarbejdere og integrere den nødvendige data, eller også skal man indgå et partnerskab med en tillidsfuld partner, hvis forretning er drevet af ekspertise indenfor det her område. Vi har valgt det sidste, afslutter Christian M. Ingerslev.

Synergy Group overtager det tekniske management fra Maersk Tankers den 1. november i år. Allerede nu har de dog øget tilstedeværelsen i Danmark, blandt andet med ansættelsen af Martin Ackermann som Chief Communication Officer.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157