23948sdkhjf

Wärtsilä får EUs Stage V-certificering til indlandsfartøjer

Wärtsilä har fået en maritim certificering efter EU's såkaldte Stage V standarder.

Det skriver Wärtsilä på koncernens nyhedssite.

Modsat f.eks. Tier-reglerne om kvælstof- og ECA-reglerne om svovl-emissioner fra skibe, så forholder Stage V standarderne, der blev implementeret i 2020, sig til land-industriens forbrændingsmotorer. 

Stage V standarderne gælder dog ikke ift. vejtransport, der bl.a. er reguleret af Euro-standarden, hvor Euro 6-standraden for dieselkørertøjer i øjeblikket er den gældende ved kørsel i storby-zoner. Tilbage er således andre dieselmotorer i maskiner og skibe, der ikke bruges på vejene.

I forhold til Wärtsiläs certificering handler det således om fartøjer til brug på Europas indre vandveje. Dette segment af den internationale skibsfart er er modsat al anden handelsskibsfart ikke reguleret af IMO, og er i en dansk sammenhæng stort set ikke-eksisterende.

Nye færger på Genevesøen

Omvendt udgør det betragtelige dele af skibsfartserhvervet i lande som Holland, Belgien og Tyskland – og er en vigtig del af den samlede godstransport i Europa.

Wärtsilä oplyser, at certificering gælder samlede applikationer. F.eks. high-speed motoren Wärtsilä 14, der i hovedmotorkonfigurationen kommer i spektret 749 til 1.340 kW, sammen med virksomhedens NOx Reducer katalysator.

Wärtsilä oplyser endvidere, at den første ordre af den certificerede Wärtsilä 14-applikation netop er underskrevet. Motorerne og de tilhørende katalysatorer skal bruges i to færgenybygninger, der skal sejle på Genevesøen mellem Schweiz og Frankrig. 

Den europæiske flåde af kommercielle indlands-fartøjer tæller omkring 17.500.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.172