23948sdkhjf

DEBAT: ’Dannebrog’ bevares bedst ved fortsat brug - drop ideen om et nyt kongeskib

Nu raser debatten om, hvorvidt Danmark bør investere i et nyt kongeskib til dronningen og hendes familie. Ifølge Lars Jordt er der dog ingen som helst grund til at bygge et nyt kongeskib til nationen. Skibe af ældre dato kan sagtens holdes i god stand

Dagens debatindlæg er forfattet af af Lars Jordt, skibsingeniør

Det var et interessant debatindlæg rådmand Nikolaj Bøgh havde i Berlingske tirsdag den 3/8 om kongeskibet ’Dannebrog’, og som Søfart følger fint op med en artikel den 9/8, men rådmand Bøghs holdning viser desværre mest en udbredt misforståelse omkring ældre skibe.

’Dannebrog’, der snart er 90 år "ungt", er et yderst velholdt skib, der ikke slides på samme måde som mange kommercielle skibe, - det sejler måske kun omkring 1.000 timer af årets 8.760 timer, der går ikke 1.000.000 mennesker ombord om året som på mange færger, der kommer nok kun få tusinde mennesker ombord om året. De millioner mennesker, der ser det smukke skib, når det ligger i Københavns havn, er på sommertogt eller på tv og i billeder af ’Dannebrog’ slider ikke på skibet.

Mindesmærke

’Dannebrog’ er et kulturhistorisk mindesmærke som gør Kongehuset og Danmark stor gavn såvel hjemme som ude i den store verden, sådanne objekter bevares bedst ved deres fortsatte repræsentative brug.

Rådmand Nikolaj Bøgh foreslår at ’Dannebrog’, efter at være blevet afløst kan tjene videre som museumsskib. Museumsskibe er dyre at vedligeholde, og det er desværre sådan, at politikerne ikke er meget for at bevillige penge til museernes løbende vedligehold. Sejlskibet ’Peking’, der lå som museumsskib i New York, forfaldt så meget, at museet til sidst forærede skibet til Tyskland. I Bremerhaven er man i gang med at skrotte det over 100 år gamle museumsskibet ’Seute Deern’ og i Danmark kan man tage til ’Springeren’ - Maritimt Oplevelsescenter i Aalborg, og se hvordan både ubåden ’Springeren’ og torpedobåden ’Søbjørnen’ forfalder.

Vedligehold

Skibe kan ligesom historiske bygninger og meget andet vedligeholdes og moderniseres så de til stadighed opfylder dagens krav og er fuldt tidssvarende. Og jeg er overbevist om at Dronningen finder ’Dannebrog’ særdeles velegnet til hendes brug. Der findes mange sejlende skibe på samme alder som ’Dannebrog, bl.a. sejlskoleskibene ’Danmark’ og ’Georg Stage’, det norske skoleskib ’Statsraad Lehmkuhl’ er bygget næsten 20 år tidligere end ’Dannebrog’, i 1914 og de sejler alle stadig i bedste velgående. Eller ’Hjejlen’, som er 160 år gammel og som hvert år stadig sejler titusinder af glade turister rundt på Silkeborg Søerne.

’Dannebrog’ har bl.a. fået nye maskiner i 1980’erne, det er mange år siden, men motorerne fra B&W Alpha Diesel i Frederikshavn er nogle af de mest robuste, slidstærke og driftssikre dieselmotorer, der findes. I kommercielle skibe kører sådanne motorer ofte 5 - 8.000 timer om året, og med op mod 30.000 timer mellem hoved-overhalinger, så ’Dannebrog’s motorer har nok kun rundet første hovedoverhaling.

Noget gik galt

Der gik noget galt ombord i starten af juli, da ’dannebrog’ fik et maskinhavari, den slags sker også på nye skibe/motorer. Det er på ingen måde et udtryk for at ’Dannebrog’ ikke er i orden og tidssvarende. Nogen eller noget har fejlet, og problemet er, at Søværnet ikke melder åbent og ærligt ud om hvad der gik galt. Mange kommercielle skibe kan slippe af med at skjule sådanne fejl, men på godt og ondt er ’Dannebrog’ et udstillingsvindue, og så nytter det ikke at spille struds!

Denne lukkethed fra Søværnets side skader ikke kun Søværnet, men også ’Dannebrog’ som den kulturinstitution det er, og dermed måske også Kongehuset.

Hvis vi skulle forfølge rådmand Nikolaj Bøghs tankegang, så skulle han nok hellere se at komme i gang med at bygget et nyt rådhus på Frederiksberg, det "gamle" er jo kun små 10 år yngre end ’Dannebrog’!

Kommenter artiklen (2)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.081