Tonnagekapaciteten i offshore vind møder muren om fire til fem år
I løbet af det kommende tiår vil markedet efterspørge mere end 100 offshore vind installations- og vedligeholdelsesfartøjer. Den stærkt stigende efterspørgsel på dette højt specialiserede tonnagesegment drives af den markante vækst i antallet af nye offshore vind-projekter, som skal realiseres for at opfylde målsætningen om en global CO2-reduktion.
Det skriver mediet Vessel Value.
Sidste år blev der globalt for første gang brugt flere penge på vedvarende offshore-energiprojekter end på projekter, der sigter på fossil energiudvinding offshore. De samlede investerede beløb lød således på henholdsvis 56 mia. og 43 mia. dollars.
Ifølge Vessel Value vil efterspørgslen i de kommende fire til fem år blive mødt med nuværende installations- og vedligeholdelsestonnage inklusiv allerede kontraherede fartøjer samt planlagte opgraderinger af eksisterende tonnage.
Mangel fra 2025
Men fra omkring 2025 begynder potentialet i den nuværende kapacitet at nå sin grænse. Primært som følge af møllernes størrelse, der stiger i takt med kravet til deres produktionskapacitet. Noget der ligeledes har betydning for fundamenternes størrelse og for placeringen af havmølleparkerne, der rykker stadig længere væk fra kysten.
Ifølge Vessel Value’s analyse er den globale havvind-kapacitet i dag på 25 GW, men vil øge til estimerede 235 GW allerede i 2030, 520 GW i 2040 og formentlig stige til op imod hele 1.000 GW i 2050.
Mens Nordeuropa repræsenterer det geografiske område med den største eksisterende kapacitet, så har Asien det højeste planlagte antal nye havvind-projekter; Alene Kina har således aktuelt 69, mens Japan har 55 og Sydkorea har 41.
Analysen viser ydermere, at andelen af kontraheret - men endnu ikke leveret offshore vind-tonnage, p.t. 16 styk, er nogenlunde ligeligt fordelt mellem Asien og Europa. Ses der på planlagt ny offshore vind-kapacitet frem mod 2030, så står Asien for 126 GW mod 78 GW i Europa.