28 rederier har nu skrevet under på 'Charter for flere kvinder i shipping'
Flere rederier har nu forpligte sig til at arbejde for at tiltrække flere kvinder til branchen.
Det skriver Danske Rederier i dag i en pressemeddelelse.
Siden januar 2020 har rederierne løbende tilsluttet sig ’Charter for flere kvinder ishipping’. Underskriften på charteret forpligter rederierne til at arbejde målrettet med at fastholde og tiltrække kvindelige ansatte, samt opstille mål for andelen af kvinder i virksomheden og udpege et medlem af topledelsen til at være ansvarlig for indsatsen.
I forbindelse med den stadigt tiltagende opbakning til charteret, udtaler direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse hos Danske Rederier, Anne Windfeldt Trolle:
- Vi er enormt glade for, at vi fortsat oplever en stigende tilslutning fra rederierne til vores charter. Og det er tydeligt, at rederierne ønsker diversitet. Vi håber, at vi med analysen får et bedre overblik, der kan gøre indsatsen endnu mere målrettet fremadrettet, siger hun.
Undersøgelse på vej
Den Danske Maritime Fond har for nyligt bevilget penge til en undersøgelse, som Danske Rederier skal stå for sammen med WIS Denmark (Women in Shipping) og konsulentvirksomheden Damvad.
Formålet med undersøgelsen er, at den skal give et overblik over, hvilke jobs de kvindelige ansatte besidder, men også en indsigt i kvindernes oplevelser af muligheder og barrierer I branchen som fx krænkende adfærd, forskelsbehandling, muligheder for work-life balance m.v.
Bedre arbejdsmiljø
Forsea og Cadeler er de rederier, som for nylig skrevet under, og de glæder sig til at bidrage med deres, for at tiltrække flere kvinder. Ikke kun fordi det er kvinder, men fordi kønsdiversitet helt overordnet bibringer noget positivt til arbejdsmiljøet.
- Helt fundamentalt så mener vi, at det giver en bedre arbejdsplads og en bedre virksomhed, hvis der er en lige fordeling mellem kønnene, siger Kristian Durhuus, CEO hos Forsea.
”Det har ikke noget at gøre med en eller anden KPI, vi gerne vil opfylde. Det er fordi, vi virkelig tror på, at vi får en bedre arbejdsplads, og derfor så tror vi også på, at det giver mening at lave en benhård strategi på området,” siger Mikkel Gleerup, CEO hos Cadeler.