Italiensk færgerederi sendte voldsomt skæv propelleraksel til Hirtshals for omfattende genopretning
Enhver skeptiker ville med sikkerhed have afslået, at den propelleraksel, som man kan se på billedet, ville komme i tjeneste igen.
Sandsynligvis ville enhver med maritim kendskab udelukke en reparation med klassegodkendelse.
Men skæbnen ville det anderledes. For det endte med, at den skæve aksel blev oprettet og geninstalleret i sin ejer - færgen ’Paglia Orba’. Og endda med fuld klassegodkendelse.
Færgen ’Paglia Orba’ fra rederiet Corsica Linea SAS grundstødte ved indsejling til Bastia havn. Skaderne var så omfattende, at færgen måtte tages ud af drift, hvorefter den gik i dok i Tunesien på værfet CRM Tunisia Ship Repairs.
Alvorlige skader
Skaderne på propellerakslen var alvorlige. Akslen var slået 7,7 grader skæv svarende til 250 mm ude af centerlinje. Mellemakslen var også beskadiget, men i mindre omfang.
Rederiet kontaktede MarineShaft i Hirtshals for et reparationstilbud.
Begge aksler blev sendt til Hirtshals og reparationsopgaven lød på: Opretning og reparaton af 1 stk. propeller aksel med dimension Ø1058/421 x 18875 mm inkl. twin tube. Herudover opretning og reparation af 1 stk. mellemakslen med dimension Ø390 x 7450 mm
Dybe revner
Før enhver opretning udførses en nøje revneundersøgelse for at afklare evt. dybere revner. Dette udføres altid af 3. parts kontrolorgan, som er Force Technology. Undersøgelsen inspiceres af det involverede klasseselskab, som i dette tilfælde var Bureau Veritas.
Akslen blev genoprettet med specialbyggede hydrauliske pressere, som har "hestekræfter" nok. Propellerakslen havde også skader på lejesølerne. Virksomheden kan reparere skader på lejesøler ved hjælp af en særlig lasersvejsningsmetode. Den lave varmepåvirkning gør det muligt at opsvejse propelleraksler med klassegodkendelse.
Twin tube var skæv og efter opretning og isætning i propellerakslen, blev der udført en tryktest med tillsyn fra producenten Kongsberg.