23948sdkhjf

Øget vægt på tørlast sætter gang i tonnagebevægelserne i Norden

Tørlast lover fortsat godt hos Norden, der justerer flåden med køb og salg både i tank og bulk

Norden har i de seneste uger foretaget en række tonnagetransaktioner. De to danskflagede handysize tankskibe ’Nord Bell’ og ’Nord Hummock’ er således blevet solgt, oplyser det danske rederi i en selskabsmeddelelse.

Heri oplyser Norden endvidere, at der samtidigt er indkøbt tre kamsarmax bulkcarriere, der bliver overtaget i løbet af andet halvår i år. Ligeledes i tørlast er der indgået leasing-aftaler på yderligere syv skibe, hvoraf der til nogle er købsoptioner.

Følger strategi

Ifølge Norden er handlerne i tråd med strategien om at flytte eksponeringen væk fra tanksegmentet over til tørlast, som siden starten af 2020 har betydet, at Norden har indgået aftaler om i alt 33 ejede eller leasede bulkcarriere.

- Vores skifte af eksponering fra tankskibe til tørlast har vist sig vel-timet, udtaler Jan Rindbo, CEO i Norden, og uddyber:

- Tankmarkedet er stadig udfordret af lav efterspørgsel på olie på grund af pandemien, mens tørlastmarkedet er ekstremt stærkt, og det er en tendens, vi ser, vil fortsætte gennem året.

Norden har dog også netop solgt tørlastskibet ’Nord Stellar’ kun knapt et halvt år efter, at det 2016-byggede skib blev indkøbt second hand. Skibet er først for nylig blevet overtaget af Norden, og når kun en enkel rejse inden det videreleveres til køberen.

Det korte intermezzo med skibet i det ellers attraktive marked skyldes ifølge Henrik Lykkegaard Madsen, Head of Asset Management i Norden, et særledes godt købstilbud.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094