Når de store skibe sejler gennem den smalle Suez Kanal, forårsager skroget nogle meget specifikke påvirkninger af vandet i den smalle kanal. Disse påvirkninger trykker tilbage mod skibet og skaber en markant effekt.
Derfor kræver det både indgående træning, og - ikke mindst - indgående kendskab til det enkelte skib - at styre det gennem...
Uundgåeligt havari: Dansk havariekspert har i fem år advaret om én specifik fare i Suez Kanalen
Suez-grundstødningen hænger sandsynligvis sammen med den såkaldte 'Bank Effect'. Det mener havarieksperten Henrik Uth, der allerede for fem år siden advarede om, at præcis denne effekt øger risikoen for grundstødninger, når de helt store containerskibe besejler kanalen

Henrik Uth mener, at den manglende erfaring kombineret med den smalle kanal samt større og større skibe, kan være afgørende faktorer. Foto: Nicolai Østergaard
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement