Når de store skibe sejler gennem den smalle Suez Kanal, forårsager skroget nogle meget specifikke påvirkninger af vandet i den smalle kanal. Disse påvirkninger trykker tilbage mod skibet og skaber en markant effekt.
Derfor kræver det både indgående træning, og - ikke mindst - indgående kendskab til det enkelte skib - at styre det gennem...
Uundgåeligt havari: Dansk havariekspert har i fem år advaret om én specifik fare i Suez Kanalen
Suez-grundstødningen hænger sandsynligvis sammen med den såkaldte 'Bank Effect'. Det mener havarieksperten Henrik Uth, der allerede for fem år siden advarede om, at præcis denne effekt øger risikoen for grundstødninger, når de helt store containerskibe besejler kanalen
Henrik Uth mener, at den manglende erfaring kombineret med den smalle kanal samt større og større skibe, kan være afgørende faktorer. Foto: Nicolai Østergaard
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer