23948sdkhjf

Hårdt presset Fjord Line tager levering af nybygning

Rejserestriktioner har ramt Fjord Line hårdt, men nye kapitalinput sikrer driften – samtidigt er det norske/danske rederis nye store hurtigfærge nu på vej hjem til Hirtshals

Fjord Line tog i fredags levering af hurtigfærgenybygningen ’Fjord FSTR’ ved Austals værft i Filippinerne. Den nye hurtigfærge erstatter den 23 år gamle ’Fjord Cat’ på sæsonruten mellem Hirtshals og Kristiansand. ’Fjord Cat’ blev efter sæsonens udløb sidste år overtaget af det tyske færgerederi FRS.

Den 700 mio. norske kroner dyre nybygning ’Fjord FSTR’ skal ifølge Fjord Line i de kommende fire uger nu sejles hjem af en 11 mands stor besætning. Rederiet oplyser, at turen hjemover til Hirtshals sker via Sri Lanka, Adenbugten, Suez Kanalen, Port Said, Valletta, Gibraltar og Den Engelske Kanal.

Fjord Line har driftsselskabet placeret i Hirtshals, hvor også majoriteten af medarbejderne er ansatte, da rederiets flåde på tre cruisefærger og den nye hurtigfærge sejler under dansk flag. Rederiet er imidlertid ejet af norske interesser. 

Hårdt presset

De norske ejere og en række långivere har på grund af de langvarende rejserestriktioner, som er gået hårdt udover selskabets indtjening og omsætning, netop foretaget en ny refinansiering. Den udgør 50 mio. norske kroner, der tilføres egenkapitalen. Med et tidligere kapitalinput kommer de samlede refinansieringsbidrag fra ejerne op på 100 mio. norske kroner.

Samtidigt har långivere bidraget med afdragsudsættelser og lettelser i lånebetingelser. Samlet har refinansieringen en likviditetseffekt på 950 mio. norske kroner i perioden maj 2020 til april 2022, oplyser Fjord Line i en pressemeddelelse.

- Det sidste år har været ekstremt krævende for Fjord Line. De regeringspålagte rejsebegrænsninger har gjort det umuligt at opretholde ordinær drift på vores færgeruter til og fra Norge. Derfor er vi meget taknemmelige for, at vores ejere og långivere har tillid til, at Fjord Line ikke kun vil komme sig efter krisen, men at virksomheden vil være godt rustet til at genoptage driften, når myndighederne ophæver rejsebegrænsningerne, udtaler Fjord Lines CEO Brian Thorsted Hansen.

Tæt på halvering

Fjord Line oplevede et dramatisk fald i omsætning og resultat før skat i 2020. Foreløbige tal viser, at omsætningen for 2020 var 729 mio. norske kroner, et fald i omsætningen på 55 pct. I nogle perioder med meget begrænset rejseaktivitet blev omsætningen dog reduceret med 90 pct. sammenlignet med 2019.

Fjord Line har modtaget 198 mio. norske kroner i kontantstøtte for perioden marts til oktober. Fjord Line arbejder på at færdiggøre ansøgningen til november/december, som forventes at være i størrelsesordenen 70 mio. norske kroner. 

På trods af dette viser de foreløbige regnskabstal et anslået underskud før skat på omkring 140 mio. norske kroner i 2020. Uden kontanttilskud ville underskuddet på Fjord Line sandsynligvis have været mere end 400 mio. norske kroner i 2020. 

Store justeringer

- Vi er meget taknemmelige for, at de norske myndigheder og politikere har samvittighedsfuldt hjulpet med at sikre levedygtige virksomheder og job i en meget krævende tid. Støtten fra myndighederne var også vigtig for vores långivere at acceptere den omfattende refinansieringsordning, siger Hansen.

Gennem 2020 har Fjord Line implementeret omfattende effektiviseringer og omkostningsreduktioner. Der er også gennemført smertefulde, men absolut nødvendige personalereduktioner. Bortset fra en kort periode i sommer har tre ud af fire skibe været oplagte. Det sidste skib har været i begrænset trafik til transport af varer til og fra kontinentet. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.172