23948sdkhjf

Havarikommission klar med rapport efter alvorligt motorhavari på DFDS-skib

Fejl under service og vedligehold på ’Finlandia Seaways’s hovedmaskine førte til brand, hvor 3. mester fik alvorlige skader

Den britiske maritime havarikommission MAIB (Marine Accident Investigation Branch) er klar med havarirapporten efter branden på DFDS’ ro/ro-skib ’Finlandia Seaways’, som fandt sted om natten 16. april 2018. Det 1.900 lanemeter store 2000-byggede og litauisk-flagede skib befandt sig i britisk farvand undervejs fra Zeebrugge til Rosyth, da der udbrød brand i maskinrummet.

MAIB beskriver i sammenfatningen episoden som et katastrofal nedbrud i hovedmaskinen, som forårsagede alvorlige strukturelle skader på motoren og forårsagede brand i maskinrummet. 3. mesteren ombord på ’Finlandia Seaways’, der var på vagt i maskinrummet, da havariet skete, pådrog sig alvorlige røg-relaterede skader på lunger, nyre og øjne under flugten fra maskinrummet.

Havariundersøgelsen har identificeret arnestedet til det katastrofale nedbrud i hovedmaskinen til en fejl i en enkelt komponent, en plejlstang. En væsentlig del af årsagen til den udløsende fejl i plejlstangen er ifølge MAIB den forudgående standard af vedligeholdet, udført af en serviceunderleverandør til DFDS's litauiske datterselskab.

Fejl under service

Motorens, en MAN/Augsburg 12V48/60, plejlstænger var ikke blevet vedligeholdt i henhold til fabrikantens serviceanbefalinger. Samtidig var defekter ikke blevet identificeret af skibets besætningen og rederiets inspektør under de løbende overhalinger.

Vigtigheden af identificerede skader på plejlstængerne under vedligehold blev ikke anerkendt, hvorfor klassen ikke blev informeret. Endelig påpeger MAIB, at der ikke var nød-åndedrætsværn til stede ved den sekundære flugtvej, 3. mesteren benyttede for at bringe sig selv i sikkerhed.

MAIB anbefaler motorfabrikanten, MAN Energy Solutions, og klasseselskabet Lloyd’s Register at give vedledning til DFDS i forhold til de forebyggende tiltag, som skal minimere risikoen for lignende katastrofale motornedbrud. Anbefalingen gives ydermere til andre serviceleverandører, MAN Energy Solutions måtte samarbejde med i forhold til vedligehold.

Endelig rettes der også anbefalinger ud fra MAIBs fund til den litauiske operatør af ’Finlandia Seaways’, DFDS Seaways AB, samt den serviceunderleverandør, selskabet benytter, Diesel Service Group.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125