23948sdkhjf

Ekspert om Mærsk-regnskab: Vi skal til 2011 for at se noget lignende

Mærsk har hævet indtjeningsgraden i hidtil uset omfang. Med en indtjeningsmargin på 9,4 pct. er A.P. Møller-Mærsk igen blevet en værdiskabende virksomhed, lyder vurderingen fra aktieanalytiker

Får verdens største containerrederi egentlig tilstrækkeligt mange penge ud af de milliarder og atter milliarder af kr. som er bundet i ejerskabet af hundredvis af containerskibe?

Dette kritiske spørgsmål er blevet stillet igen og igen af investorer, der har peget på, at Mærsk slet ikke tjente penge nok.

Men svaret fra Mærsk kom markant og med eftertryk tidligere i dag med offentliggørelsen af 2020-regnskabet. 

Mærsk rundede i løbet af 2020 et afkast af den investerede kapital på 9,4 pct. og får dermed mere og mere ud af sine investeringer i skibe og de ca. 6000 søfolk, som bemander dem. Det er et markant spring fremad fra tidligere år. Så sent som i 2019-årsregnskabet lå afkastet af den investerede kapital på 3,1 pct.

Og det får aktieanalytiker i Nykredit Markets, Ricky Rasmussen til at komme med følgende bedømmelse:

- Mærsk er værdiskabende som aldrig før og har rundet en vigtig milepæl. Vi skal helt tilbage til 2011 for at se noget lignende, lyder det fra Ricky Rasmussen.

Han tilskriver en stor af æren for resultatet det strategiskifte, som topchef Søren Skou slog ind på, da han overtog CEO-posten.

- Den tidligere topledelse havde et stort fokus på at vinde markedsandele og befæste sin position som verdens største containerrederi. Her har Søren Skou fokuseret langt mere på profitabel vækst – også selv om det betyder, at man i nogle år rent faktisk mister markedsandele til konkurrenterne, forklarer Ricky Rasmussen.

Antallet af transporterede containere faldt med 5 pct. hos Mærsk i 2020, hvor det samlede antal transporterede containere i branchen kun faldt med mellem 1 og 2 pct. Det betyder, at Mærsk mister markedsandele og dermed bliver mindre. 

- Det er klart, at Mærsk ikke kan leve med at tabe markedsandele i sådan et omfang år efter år, og i 2021 forventer Mærsk-ledelsen da også, at man vil øge sine markedsandele i samme takt som den generelle stigning i markedet. Men det er et udtryk for, at Mærsk er parat til at gå langt for at befæste sin status som et reelt værdiskabende rederi, lyder det fra Ricky Rasmussen.

Han fortsætter:

-Som den største aktør i branchen kigger alle mod Mærsk. Og Søren Skou er godt klar over, at hvis han i 2020 var gået ud i markedet for at tage markedsandele fra konkurrenterne, så ville det øjeblikkeligt være blevet besvaret fra de øvrige rederier, hvilket ville have medført et nedadgående pres på containerraterne og dermed indtjeningen. I det lys kan man sige, at Mærsk har optrådt disciplineret som den største og stærkeste spiller, som alle holder øje med. Mærsk har været stærk nok til at holde sig i ro, og de øvrige rederier har haft en interesse i at gøre det samme. Det har været til gavn for hele branchen.

Selv om Mærsk har tabt markedsandele i 2020 betyder det ifølge Ricky Rasmussen ikke, at rederiet status som verdens største containerrederi er i fare. Specielt ikke, hvis rederiet fastholder sin ambition om at vokse med markedet i 2021.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.085