23948sdkhjf

Første spadestik taget til Femern-forbindelsen

I 2029 skal Femern-forbindelsen stå klar. Arbejdet er kommet i gang langt senere end planlagt.

Fredag 1. januar blev dagen for det første spadestik til Femern-forbindelsen, der skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern.

Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Femern-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2029 og vil være en 18 kilometer lang tunnel under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.

Det første arbejde på forbindelsen vil være at bygge en fabrik, hvor man skal fremstille de betonelementer, som tunnelen skal bygges med.

Tunnelen vil blive bygget med 89 betonelementer, som støbes på land og derefter sænkes ned på havbunden.

Det er dog ikke helt første spadestik til det samlede projekt. Der er blandt andet allerede blevet bygget på en arbejdshavn i Rødby på Lolland.

Planlægningen af Femern-forbindelsen har været 25 år undervejs, og byggeriet er kommet i gang langt senere, end det oprindeligt var planlagt.

Oprindeligt var der planlagt en bro, men det blev i 2011 ændret til en tunnel.

Tidligere transportminister Flemming Hansen (K), der indgik aftalen om forbindelsen på Danmarks vegne i 2007, glæder sig over, at der nu endelig bliver taget første spadestik.

- Det er en meget stor glæde for mig, at vi nu kommer i gang med det her helt ufatteligt store projekt, som jeg forventer, vil blive meget populært, når det står færdigt, siger han.

Da aftalen blev indgået, var forventningen, at forbindelsen kunne stå klar i 2018.

Projektet har blandt andet været forsinket af protester fra borgere, miljøorganisationer og rederier, men i starten af november blev alle klager fejet af bordet ved forvaltningsdomstolen i Leipzig.

Det har banet vejen for, at det første spadestik også kan blive taget på tysk side. Det ventes at ske i 2022.

- Der er jo rigtig mange grunde til, at det er blevet forsinket. Det er selvfølgelig beklageligt.

- Der er altid modstandere ved den slags projekter, men omfanget har været fuldstændig hysterisk, og modstanderne får altid mere presse end dem, der gerne vil lave et ordentlig projekt, siger Flemming Hansen.

Forbindelsen vil forkorte rejsetiden i bil til 10 minutter fra de nuværende 45 minutter med færgen.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/

Kommenter på artiklen (6)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094