23948sdkhjf

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

| Af Ida Kaarøe | Tip redaktionen om en historie

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Trods corona-pandemien er Stena Line stadig midt i en modernisering af sin flåde. Det forventes, at de to færger, der nu er ved at blive bygget, bliver leveret i 2022. De er de sidste to ud af fem færger i den såkaldte 'E-Flexer-serie', som bliver bygget ved CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina og som Stena Line har bestilt af Stena RoRo.  Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

De første to færdigbyggede færger er allerede i drift på Det Irske Hav i foråret, og den tredje færge gennemgår de sidste byggetrin og skal efter planen sættes i drift på Belfast-Liverpool-ruten i starten af 2021. 

De to nye, større færger, hvis byggeri er i gang, bliver 240 meter lange med en lastkapacitet på 3.600 længdemeter, hvor de første tre er 214 meter lange og har en lastkapacitet på 3.100 længdemeter. I alt får de større færger også 50 pct. flere kahytter og senge, 30 pct. øget passagerkapacitet og 15 pct. mere lastkapacitet. 

- På trods af en hård tid under COVID-19-pandemien har vi vist, hvor vigtig Stena Line er for at forbinde Europas gods- og passagertransport. Vi tror på fortsat vækst og efterspørgsel på alle vores markeder, og med de nye færger vil vi være godt rustet til fremtiden,” siger Stena Lines administrerende direktør, Niclas Mårtensson.  

En mere moderne flåde

De fem færger i E-Flexer-modellen er en af verdens mest moderne og effektive RoPax-fartøjer og er i overensstemmelse med Stena Lines ambition om at være "førende inden for bæredygtig søfart", fremgår det af meddelelsen. Desuden er de designet og bygget i samarbejde med søsterfirmaet Stena RoRo.

Kendetegnet ved de fem færger i 'E-Flexer-modellen' er: En effektiv gennemførsel af på- og aflæsning på to plan på én gang, op til 30 pct. mere energieffektiv end eksisterende færger i flåden på grund af optimeret design af skrog, propeller, bulb og ror, alle fem fartøjer leveres gasklar, hvilket gør det muligt at konvertere til methanol eller LNG-drift på et senere tidspunkt, de to længere fartøjer forberedes på at blive tilsluttet landstrøm under havneophold og elektricitetsforbindelsen gør det muligt at konvertere til plug-in hybrid/elhybrid i fremtiden og så fremgår det også af meddelelsen, at Stena Lines kendetegn er "tydelig at se i valget af interiør, og designet er let og luftigt med flere store panoramavinduer", fremgår det af meddelelsen.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvilke ruter, som de to nye, store 'E-Flexer'-færger eller de to forlængende færger, 'Stena Lagan' og 'Stena Mersey', kommer til at besejle.

Mere om: stena line
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Nyhedsbrev

8.592 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Online Avis Arkiv

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Gratis færger skaber lange køer flere steder i landet

Øboer må blive på fastlandet, fordi færger er fyldt op af turister, skriver TV2 Øst

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Ni kidnappet fra BW-fartøj ved Nigeria

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

Grenaa Havn i ny udvidelse

Ærøfærgerne blæst bagover af gratis bookinger

Damen-værft ramt af corona-udbrud

DFDS lukker rejsebureau i Litauen

Lempet seksdages regel kommer danske rederier tilgode

J. Lauritzen bliver delt op i to og finder nye topchefer

Mads P. Zacho bliver ikke en del af ledelsen i de to nye selvstændige rederier, Lauritzen Kosan og Lauritzen Bulkers

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Nu er overfarten med cykel gratis på 53 danske færgeruter

Torben Østergaard-Nielsen ville gerne undvære olien

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Plus

"Når man arbejder på et skib i fem måneder, får man virkelig lært noget"

23-årige Andy Cecil Brink Jensen er dækskadet hos Mærsk og uddanner sig til skibsfører på Simac i Svendborg

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Spidex kobling

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Lemvigh-Müller kåret som Eliteleverandør for andet år i træk

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Formstøbte gummikomponenter i topkvalitet

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Tag imod input udefra

Carsten Holm A/S er der for dig hele sommeren

Sommerferien nærmer sig!

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Lagersalg - gør en god handel

AM modular magnetventil blok fra KH-Technic ApS

Ændrede åbningstider i sommeren...

ISO 9001 Inspirationsseminar

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Forbo: Ny organisation har øget bæredygtighed

Send til en kollega

0.14