23948sdkhjf

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Det fremmer ikke bæredygtighed og deleøkonomi at lade de kommunalt ejede havne få mulighed for at deles om investeringer i f.eks. slæbebåde og fejemaskiner
Dette debatindlæg er forfattet af Jakob Svane, sekretariatschef i Danske Havne- og Shippingvirksomheder


I Søfart den 8. juni, fremfører Danske Havnes direktør Tine Kirk Pedersen, at for at fremme bæredygtighed og deleøkonomi bør de kommunalt ejede havne have mulighed for at deles om investeringer, og anfører slæbebåde og fejemaskiner som eksempler.

Synspunktet kan lyde sympatisk, men personer med viden om havnebranchen vil undres. For ikke bare giver det sjældent mening at fordele kørende eller sejlende maskinel mellem forskellige havne - hvorfor og hvordan skulle to havne dog deles om en fejemaskine? Men det er rent faktisk slet ikke ulovligt i dag - modsat hvad TKP og Danske Havne hævder.

Havneloven siger nemlig, at havne kan "indgå i samarbejde med andre havne om drift og udvikling af havnens infrastruktur, bygninger og faciliteter og om indkøb af varer og tjenesteydelser."

Vi behøver ikke ændre
Så vi kan glæde Tine Kirk Pedersen og Danske Havne - vi behøver slet ikke ændre på havneloven, for jeres deleøkonomiske ønsker er allerede tilladt. Når det ikke bliver anvendt i dag, så er det nok fordi, det ikke giver praktisk og økonomisk mening. Altså ikke er bæredygtigt. Men det er jo ikke nær så god en historie.

Tine Kirk Pedersen fremfører desuden en gammel traver - at kommunalt ejede havne skal have flere forretningsmæssige muligheder til at konkurrere med private virksomheder. Dette har vi hørt før - i mange indpakninger - og det giver heller ikke mening i et bæredygtigheds- eller deleøkonomisk perspektiv. Det er naturligvis et politisk spørgsmål, om man vil overføre ansatte fra privat beskæftigelse til offentlig beskæftigelse. Men man får ikke mere vækst og beskæftigelse - eller mere bæredygtighed - ud af det. Tværtimod. Til gengæld får man kamp mellem kommunekasser, færre private investeringer og dårligere konkurrence. Altså mindre økonomisk og social bæredygtighed.

Ærgerligt
Det er ærgerligt, at vi skal bruge tid på en sådan debat i en tid, hvor krisen kradser, og private virksomheder i forvejen har det svært.

Danske Shipping- og Havnevirksomheder vil derfor opfordre Tine Kirk Pedersen og Danske Havne til at revidere opfattelsen af, hvad der giver positive resultater for bæredygtighed, for deleøkonomi og for samfundsøkonomi.

Lad i stedet havne og private virksomheder indgå tillidsfulde samarbejder om at fremme bæredygtigheden. Men den tillid kommer ikke, hvis den kommunalt ejede havn er en konkurrent. Lad derfor i stedet de offentligt ejede havne, gerne i samarbejde, passe infrastrukturen, og overlad det trygt til de private virksomheder at konkurrere om tjenesteydelserne.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125