23948sdkhjf

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Transportminister Benny Engelbrecht anfægter princip i Margrethe Vestagers afgørelse ved EU-ret om Femern-tunnelprojektet

Efter at Scandlines og Stena Line har fået EU til at se på reglerne for at yde statsstøtte til den planlagte tunnel under Femern Bælt, er det nu blevet den danske stats tur til at anlægge en sag ved EU-domstolen i Luxembourg om det storstilede projekt. 

Det sker i form af, at regeringen appellerer dele af EU-kommissær Margrethe Vestagers afgørelse om statsstøtte til infrastrukturprojektet. Sagen bliver anlagt ved ”retten” for – som det hedder – at få en endelig afklaring fra EU’s domstole af, om Femern A/S er omfattet af EU’s statsstøtteregler og i givet fald fra hvilket tidspunkt.

Dermed går transportminister Benny Engelbrecht i offensiven for at få en afgørelse, hvor staten og ikke Scandlines eller Stena Line sætter den juridiske ramme.

- Regeringen har i disse verserende sager ikke haft meget rum til at give sin beskrivelse af Femern Bælt-projektet og fremføre sine egne mere principielle synspunkter om, hvorfor Femern A/S slet ikke er omfattet af statsstøttereglerne, og hvorfor statsstøttereglerne under alle omstændigheder bør tage højde for Femern A/S’ særlige situation, står der i Transportministeriets redegørelse om sagsanlægget.

Vil til orde

Margrethe Vestagers nylige afgørelse var en revision af en tidligere afgørelse i en sag, som Scandlines indbragte for EU-domstolen. Sagen endte med en dom, der satte begrænsninger på varighed og størrelse af statens lånegaranti til Femern A/S.

Læs også: 'Fjord Cat' skal sejle på nedlagt Stena-rute

EU-konkurrencekommissæren ræsonnerer, at Femern A/S udøver "økonomisk aktivitet" og dermed er omfattet af statsstøttereglerne. Margrethe Vestager mener, at der skal sættes mere snævre grænser for statsstøtte til infrastrukturprojekter end tidligere. Hendes udgangspunkt er "markedsgørelsen og kommerciel anvendelse" af infrastruktur i form af brugerbetaling.

Det er det, som regeringen i kommissærens hjemland nu anfægter i sit søgsmål med krav om at annullere fortolkningen.

Regeringen vil i et annullationssøgsmål ved EU’s domstole kunne gentage og udbygge sin argumentation for, at Femern A/S slet ikke udøver 'økonomisk aktivitet' omfattet af EU’s statsstøtteregler, og at Femern A/S under alle omstændigheder ikke skal være omfattet af statsstøttereglerne før i driftsfasen, forklarer regeringen i et notat og fortsætter:

- Et hovedsynspunkt i den forbindelse vil være, at Femern A/S udfører en myndighedsopgave, og at Femern A/S ikke er underlagt en sædvanlig markedsøkonomisk logik om kommerciel udnyttelse af infrastrukturen, således som kommissionen synes at forudsætte i sin afgørelse.

Læs også: Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

Fortsætter som planlagt

Annullationssøgsmålet vil ikke have opsættende virkning, og EU-kommissionens godkendelse vil derfor være i kraft, så længe sagen verserer, understreger Transportministeriet.

Ankesagen kommer ikke til at forsinke Femern-projektet, og en afgørelse mod regeringen vil heller ikke få betydning for kommissionens godkendelse.

Med andre ord går Danmark juridisk til modangreb på Scandlines via kommissionen uden risiko. Det handler alene om et ord – "kommerciel" – men med nok så stor betydning for statens gennemførelse af infrastrukturprojekter.

Læs mere: Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Sejlede ud foran Bornholmer-katamaran i kajak

Plus

Kontrakten er underskrevet på Sif og Frigg

Faaborg Værft har alle nødvendige tilladelser, forsikrer Miljøstyrelsen

Plus

Blue Future
Danske Rederier: Vigtigt at rekruttere og fastholde flere kvinder i søfartsbranchen

For organisationen Danske Rederier er det positivt, at flere kvinder søger ind på de maritime uddannelser på Simac. Og der er brug for øget fokus på kvinder i branchen, mener organisationen

Plus

Eimskip-nybygningen 'Dettifoss' havde sin første tur fredag

Plus

Blue Future
Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Blue Future
Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Nyhedsbrev

8.596 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

57 argentinske sømænd er på mystisk vis smittet med corona

Online Avis Arkiv

Søredning får flere opkald end normalt

1

Dansk handelsflåde holder sin femteplads

Den danske handelsflåde holder sin femteplads på verdensplan og den samlede tonnage, som danske rederier har opereret med, er på samme niveau som for et år siden

Kæmpe interesse for danske gratis-færger

83.000 gående og cyklister har i løbet af de I løbet af de første fem dage i juli benyttet sig af muligheden for at sejle gratis i Danmark. Det viser en foreløbig opgørelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

21 personer kvæstet under eksplosion på amerikansk krigsskib

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad koster en kran til lageret eller produktionen?

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Består din virksomhed af bodybuildere til løft af tønder?

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Markant kapacitets udvidelse hos Grumsen Equipment i Esbjerg

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Send til en kollega

0.626