23948sdkhjf

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Transportminister Benny Engelbrecht anfægter princip i Margrethe Vestagers afgørelse ved EU-ret om Femern-tunnelprojektet

Efter at Scandlines og Stena Line har fået EU til at se på reglerne for at yde statsstøtte til den planlagte tunnel under Femern Bælt, er det nu blevet den danske stats tur til at anlægge en sag ved EU-domstolen i Luxembourg om det storstilede projekt. 

Det sker i form af, at regeringen appellerer dele af EU-kommissær Margrethe Vestagers afgørelse om statsstøtte til infrastrukturprojektet. Sagen bliver anlagt ved ”retten” for – som det hedder – at få en endelig afklaring fra EU’s domstole af, om Femern A/S er omfattet af EU’s statsstøtteregler og i givet fald fra hvilket tidspunkt.

Dermed går transportminister Benny Engelbrecht i offensiven for at få en afgørelse, hvor staten og ikke Scandlines eller Stena Line sætter den juridiske ramme.

- Regeringen har i disse verserende sager ikke haft meget rum til at give sin beskrivelse af Femern Bælt-projektet og fremføre sine egne mere principielle synspunkter om, hvorfor Femern A/S slet ikke er omfattet af statsstøttereglerne, og hvorfor statsstøttereglerne under alle omstændigheder bør tage højde for Femern A/S’ særlige situation, står der i Transportministeriets redegørelse om sagsanlægget.

Vil til orde

Margrethe Vestagers nylige afgørelse var en revision af en tidligere afgørelse i en sag, som Scandlines indbragte for EU-domstolen. Sagen endte med en dom, der satte begrænsninger på varighed og størrelse af statens lånegaranti til Femern A/S.

EU-konkurrencekommissæren ræsonnerer, at Femern A/S udøver "økonomisk aktivitet" og dermed er omfattet af statsstøttereglerne. Margrethe Vestager mener, at der skal sættes mere snævre grænser for statsstøtte til infrastrukturprojekter end tidligere. Hendes udgangspunkt er "markedsgørelsen og kommerciel anvendelse" af infrastruktur i form af brugerbetaling.

Det er det, som regeringen i kommissærens hjemland nu anfægter i sit søgsmål med krav om at annullere fortolkningen.

Regeringen vil i et annullationssøgsmål ved EU’s domstole kunne gentage og udbygge sin argumentation for, at Femern A/S slet ikke udøver 'økonomisk aktivitet' omfattet af EU’s statsstøtteregler, og at Femern A/S under alle omstændigheder ikke skal være omfattet af statsstøttereglerne før i driftsfasen, forklarer regeringen i et notat og fortsætter:

- Et hovedsynspunkt i den forbindelse vil være, at Femern A/S udfører en myndighedsopgave, og at Femern A/S ikke er underlagt en sædvanlig markedsøkonomisk logik om kommerciel udnyttelse af infrastrukturen, således som kommissionen synes at forudsætte i sin afgørelse.

Fortsætter som planlagt

Annullationssøgsmålet vil ikke have opsættende virkning, og EU-kommissionens godkendelse vil derfor være i kraft, så længe sagen verserer, understreger Transportministeriet.

Ankesagen kommer ikke til at forsinke Femern-projektet, og en afgørelse mod regeringen vil heller ikke få betydning for kommissionens godkendelse.

Med andre ord går Danmark juridisk til modangreb på Scandlines via kommissionen uden risiko. Det handler alene om et ord – "kommerciel" – men med nok så stor betydning for statens gennemførelse af infrastrukturprojekter.

Læs mere: Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.188