23948sdkhjf

Tysk shipping nede med 30-40 pct. i corona-krise

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Stort set alle dele af branchen er ramt, lyder det fra den tyske rederiforening

Den tyske shippingbranche er så hårdt ramt af corona-krisen, at krisen kan vise sig at få endnu mere dramatiske konsekvenser for branchen, end finanskrisen havde det for ti år siden. 

Sådan lyder det nu fra den tyske rederiforening – Verband Deutscher Reeder (VDR) – efter at den har analyseret svarene i en rundspørge blandt 50 af landets shippingselskaber, heriblandt "næsten samtlige" af de 30 største. 

Rundspørgen viser, at de adspurgte selskaber oplevede fald i omsætningen på 30-40 pct. i marts og april. 44 pct. melder om, at det går ud over likviditeten, og derudover bliver der meldt om charterrater på tværs af segmenter, der er faldet ned til 40 pct. af udgangspunktet. 

- Set i lyset af det alvorlige kollaps i verdenshandlen, der bliver forudsagt, forventes markedssituationen for maritim shipping at blive endnu værre. Det betyder, at afgørende segmenter af den tyske handelsflåde vil blive truet på deres eksistens, siger VDR's bestyrelsesformand Alfred Hartmann i en pressemeddelelse

Han minder om, at siden finanskrisen i 2008 og 2009 har den tyske handelsflåde mistet 1500 skibe, hvilket svarer til omtrent en tredjedel af flåden før finanskrisen. 

Læs også: Dansk opfindelse kaster lys over skibsdata

- Hvis produktion og forbrug verden over ikke kommer tilbage snart, kan konsekvenserne af pandemien blive meget mere alvorlige end finanskrisen var, siger Hartmann. 

Ifølge VDR-formanden vil en reduktion af den tyske handelsflåde på yderligere en tredjedel ikke blot koste titusindvis af job. Det vil også sætte forsyningssikkerheden i fare. 

- Forsyningstjenester til Tyskland – eksportens verdensmester – ville blive endnu mere afhængig af shippingselskaber, der er under indflydelse eller kontrol af stater uden for Tyskland, siger Alfred Hartmann. 

Der var dog også enkelte lyspunkter at finde i konklusionerne fra den tyske rederiforenings rundspørge. For eksempel har 90 pct. af respondenterne ikke aktuelle planer om at fyre medarbejdere, og to tredjedele har i sinde at ansætte nye medarbejdere i samme hastighed som før krisen. 

Læs også: Rapport: Først efter 2021 vil USA's økonomi indhente det tabte

Mere om: vdr
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Online Avis Arkiv
Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Strandede fragtbreve forsinker containere

40 containere røg overbord fra APL-skib

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Send til en kollega

0.224