23948sdkhjf

OPDATERET Klokken 12 kommer en fanfare til at lyde fra skibe i havn

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Over hele verden vil opbakningen til besætningsmedlemmer lyde, når klokken slår 12.

Opdateret 4. maj: Se og hør i viden fra Danpilot herunder, hvordan begivenheden forløb i Gedser. 

Oprindelig artikel:

På arbejdernes internationale kampdag vil en øredøvende larm finde sted i havne i både Danmark og resten af verden. Præcist klokken 12 vil handelsskibe og færger i havn give signal med hornet for at markere søfolkenes ekstra indsats under coronakrisen.

Initiativet kommer fra den internationale skibsfartsorganisation ICS, og møder blandt andre opbakning fra Stena Line.

- Stena Line er en vigtig del af det europæiske logistiknetværk. På vores færger transporteres for eksempel medicin og maskiner til sundhedsvæsenet, mad til butikshylderne og reservedele og råvarer til industrien. Intet af dette ville være muligt uden vores ansatte om bord på vores fartøjer og i havnene, og det vil vi gerne gøre opmærksom på i disse udfordrende tider, siger Erik Lewenhaupt, chef for bæredygtighed og kommunikation i Stena Line, i en pressemeddelelse.

Læs også: Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

Han tilføjer, at alle Stena Lines færger vil tude i hornet på slaget 12.

Herhjemme bakker Danske Rederier også op om initiativet. På Esplanaden i København vil uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen gå om bord på slæbebåden ’Svitzer Hermod’ og trykke hornet i bund klokken 12.

- Mange af vores søfolk tager lige nu en ekstra lang tjans til søs på grund af coronakrisen. Det bidrager blandt andet til at holde supermarkedernes hylder fyldte. De fortjener anerkendelse, og jeg er glad for at være med til denne højlydte hyldest til vores sømænd verden over, siger uddannelses- og forskningsminister, Ane Halsboe-Jørgensen i en pressemeddelelse og fortsætter:

- I Danmark har vi nogle af de dygtigste søfarende i verden, og det skal vi også have i fremtiden. Det er blandt andet mit job som uddannelsesminister at sikre det. Regeringen har et stort fokus på netop vores maritime uddannelser, som tilbyder noget helt unikt til vores unge kvinder og mænd.

Læs også: DEBAT: Åbning af blå grænser vil sætte skub i økonomien

I Danske Rederier er adm. direktør Anne H. Steffensen glad for opbakningen fra uddannelses- og forskningsministeren.

- Det betyder meget for os i Danske Rederier, at vi får sendt en stor og værdig tak til de søfarende for den ekstra indsats, de leverer i disse dage. Derfor er jeg også glad for, at uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen tager sig tid til at deltage i markeringen 1. maj. Mange af de søfarende, der lige nu er om bord, har ikke set familien længe, og det er derfor helt på sin plads med sådan en hyldest. Jeg ved, at mange danske rederier vil lade hornet lyde, siger Anne H. Steffensen.

Til søs i uvished

Men i de seneste uger og måneder har coronakrisen gjort perioderne på havet ekstra lange. Mange besætningsmedlemmer har været på havet i dobbeltperioder for at undgå smittefaren ved at skifte for meget rundt i besætningerne, og fordi besætningsskift ikke har været praktisk muligt med mange rejserestriktioner.

- Vi står stadig i en situation, hvor det er vanskeligt at flyve besætningsmedlemmerne ud til og hjem fra havnene. Vi gør derfor alt, hvad vi kan, for at gøre myndigheder og politikere opmærksomme på problemerne. Det gør vi i et tæt samarbejde med fagforeningerne, rederierne og også vores søsterorganisationer i andre lande. Målet er at få internationale retningslinjer for besætningsskift, siger Anne H. Steffensen.

Fredagens markering af søfolkene vil ske klokken 12 lokal tid i alle deltagende lande. I Danmark forventes større skibe at give signal med hornet i blandt andet Skagen, Fredericia, Nyborg, Helsingør og København.  

Læs også: Tidligere shippingfolk flyver besætninger ud i verden

Fakta – søfolk til søs

  • På verdensplan arbejder ca. 1,2 millioner mennesker på havet ad gangen.
  • 100.000 søfarende af- eller påmønstrer hver måned handelsflåden rundt om i verden.
  • 10.000 søfolk er ombord på danskflagede skibe lige nu. Af dem er ca. 2.250 danskere. 
  • 90 procent af verdenshandlen fragtes til søs
  • Danmark er verdens femte største søfartsnation målt på opereret tonnage

Kilde: Danske Rederier

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Plus

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

Online Avis Arkiv
Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

1

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

E-Fuels og PtX
Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

VIDEO: Her er de fem nye maritime stjerner

Dacoma, der netop har gennemført første prøvesejlads med sin bevægelige køl, er blandt fem håbefulde iværksættervirksomheder udpeget af Maritime Stars

Plus

Dacomas svingkøl bestod jomfrusejlads

Et fartøj har sejlet med luftfyldt køl for første gang, der automatisk bremser krængning. Dacomas svingkøl fik sin ilddåb under et Tuco-fartøj i Faaborg Havn kun med sin opfinder ombord

Plus

Sydkoreas kæmpeværfter køber gaspumper i Aalborg

2020 har været et historisk travlt år i Svanehøjs iøjnefaldende testtårn i Aalborg. Skibsfartens gradvise overgang til gas som drivmiddel skaber stigende efterspørgsel på de nordjyske pumpeløsninger

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

TEMA: NORDJYLLANDS MARITIME KLYNGE: Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Gatehouse Maritime: "Vi har meget lange kunderelationer"

For Gatehouse Maritime, der er en familieledet virksomhed i Nørresundby, er kontinuitet et nøglebegreb. De fokuserer på lange kunderelationer

Plus

Ingen fine fornemmelser hos Hirtshals-familievirksomhed

TEMA: NORDJYLLANDS MARITIME KLYNGE For den familieejede, maritime virksomhed Weesgaard Mechanical Support fra Hirtshals er det essentielt, at man er to til at drive virksomheden

Plus

Familievirksomheder står stærkt i Nordjyllands maritime klynge

De familieejede virksomheder står fortsat stærkt i Nordjyllands maritime klynge. Søfart bringer her et overblik over de maritime virksomheder, hvor det fortsat er grundlæggerfamilien, der sidder for bordenden

Hempel bygger ny fabrik i Kina

Hamborg Havn oplever stort fald i fragtmængder

Både på bulk og container var coronakrisen mærkbar for Hamborg Havn i første kvartal

Maersk Supply Service vinder kontrakt ved nedtagning

Rapport: Først efter 2021 vil USA's økonomi indhente det tabte

Tysk shipping nede med 30-40 pct. i corona-krise

Plus

HISTORISK: Slaget ved Helgenæs blev søkrigens voldsomme slutspil

HISTORIE & KULTUR: En tysk konvoj fra Oslo til Aarhus blev blot få timer før befrielsesbudskabet lød den 4. maj 1945 massakreret sydøst for Helgenæs af en sværm af jagerbombere fra RAF. Det sidste søslag i danske farvande blev det hidsigste

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Technoflex Koblinger

Carsten Holm A/S udvider sortimentet med vibrationsdæmpere

Undgå væske eller dampslag

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Log nemt på vores certifikatsystem EasyCert via fyns-kran.dk

Siemens - Industriel identifikation

Gratis online møde om ISO 27001

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer - ProMetal

IBIX- Miljø venlig blæsemiddel

Den hurtige og sikre omåde at designe kabelgennemføringer på

AVK Flow Control levere høj kvalitets spade ventiler

Dansk produktion af gummikomponenter i topkvalitet

10 År SolutionWeb - Tak!

MarineShaft udsender ny video

Giv dit input til den teknologiske udvikling

Ajos opgraderer sin salgsafdeling for skure

Send til en kollega

0.172