23948sdkhjf

Skoleskibet Georg Stage aflyser togt og sejler kun ét togt til juli

| Af Ida Kaarøe | Tip redaktionen om en historie

Skoleskibet Georg Stage kommer ikke til at sejle de planlagte to togter i år på grund af coronakrisen. I stedet er planen, at de to togter slås sammen og at skibet sejler til juli måned

- Vi er nået dertil, hvor vi ikke kan nå at afvikle to togter i år. Med den udmelding, statsministeren kom med i mandags, så bliver vi nødt til at slå de to togter sammen, siger Asser Amdisen, som er direktør for Skoleskibet Georg Stage.

Han fortæller, at det blev besluttet på et ekstraordinært bestyrelsesmøde i går (tirsdag den 7. april, red.) Det kommer til at foregå sådan, at de elever, der er optaget nu, får et starttidspunkt i juli.

- Vi håber, at coronakrisen er stilnet lidt af til den tid, så vi kan sejle den 21. juli, hvor der er togtstart, siger Asser Amdisen.

 Lige nu modtager eleverne online undervisning, der skal "give dem forudsætninger for at kunne klare det". Men den online undervisning er ikke nok.

- Problemet er, at Skoleskibet Georg Stage i sin kerne arbejder på en praksisorienteret måde. Man kan ikke bare overføre det, eleverne lærer på skibet om samværet og hvordan tingene fungerer, til online undervisning. Du kan godt lære dem om styr- og bagbord. Men hvordan man bruger teorien på et skib i praksis, er svært at lære online. Derfor er det vigtigt at komme ud og sejle, men det kan vi ikke nu. Det har vi taget konsekvensen af, siger Asser Amdisen.

Læs også: Australske og new zealandske passagerer på krydstogtskib evakueres på grund af coronasmitte

 Beslutningen om at aflyse det ene togt kommer efter lang tids kamp om overhovedet at få lov til at sejle to togter. Men så kom coronakrisen.

- Det er en svær beslutning. Vi har brugt flere år på at få dobbelttogtet op på benene. Det har virkelig været en politisk kamp, der vil noget, siger Asser Amdisen.

Skoleskibet Georg Stage har valgt at spare nogle penge på det togt, der ikke sejler i år.

- Det er ikke så mange penge, som det kunne være, fordi vi ikke vil ud og fyre nogen. De mennesker, vi har ansat, har været det siden januar, hvor de har gået og forberedt sig på togtet, lyder det fra Amdisen.

Læs også: M/S Museet for Søfart har brug for maritime fondes støtte til fremtidige udstillinger

Skoleskibsdirektøren håber på, at der næste år kan blive to togter. 

- Vi håber, at Skoleskibet Georg Stage får lov til at have dobbelttogt fremadrettet, så længe der er behov for de unge mennesker i Det Blå Danmark. Det synes, Danske Rederier og de store rederier også. Så det håber vi, at uddannelses- og forskningsministeren også synes, siger Asser Amdisen og tilføjer:

- Der er brug for det og ingen arbejdsløshed blandt de af vores tidligere elever, som vi sender ud.

 Skoleskibet Georg Stage er ikke det eneste skoleskib, der bliver påvirket af coronakrisen.

Læs også: Skagen Havn og Fredericia Havn tager imod to passagerløse krydstogtskibe

Også Skoleskibet Danmark har også aflyst et sommertogt. For Skoleskibet Danmark meddelte i marts måned, at det aflyser sin tur til de olympiske lege i Tokyo.

Asser Amdisen er rigtig ærgerlig over situationen, som han kalder "bitter".

-Det er næsten ikke til at bære. Det, vi gør, er godt nok. Vi er velpolstret nok til ikke at skulle fyre nogen. Men det er synd for de unge mennesker, som vi giver en uddannelse og en plads på arbejdsmarkedet, som ellers risikerer at blive tabt, siger han og fortsætter:

- 50 pct. af de elever, vi sejler med, er unge mennesker uden ungdomsuddannelser og dem efterlader vi i ingenting.

Læs også: Shippingbranche i opråb: Slå ikke verdenshandlen ihjel

 Asser Amdisen fortæller, at de også har en rolle, der indebærer at vise det blå Danmark frem.

-  Vi har lavet et stort havne-set-up, hvor vi skulle have lokket folk til at høre om det blå Danmark, men det kan vi heller ikke nu, siger han.

Lederen af Skoleskibet Georg Stage håber på at komme i gang med to togter igen næste år.

- Vi håber, at vi kan komme i gang igen og få stablet et dobbelttogt på benene til næste år. Situationen lige nu er bitter, siger Asser Amdisen.

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Aarhus Havn kontraherer ny slæbebåd i Tyrkiet

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Danske Rederier håber på redning af færgerederiers højsæson

Online Avis Arkiv
Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

E-Fuels og PtX
To af Danmarks største rederier bakker op om et nyt brintanlæg

Mærsk ser det som et første vigtigt skridt, men påpeger, at der skal meget mere til. Hos DFDS hilses industrialiseringen af E-fuels velkommen

Plus

E-Fuels og PtX
Vindmøllestrøm fra Østersøen kan blive til grøn skibsbunker i København

Stort brintproduktionsanlæg med direkte opkobling til energiø har Mærsk og DFDS som partnere, og skal konkretisere dele af regeringens klimaplan allerede fra 2023

Ny krydstogtterminal i København udskydes på ubestemt tid

Plus

Tragedien på Veststranden satte sig dybe spor på Fanø

BOGANMELDELSE: Otte unge søfolk måtte lade livet, da briggen ’Claus’ strandede på Fanø i 1897. Ny lokalhistorisk bogudgivelse følger nogle af de spor, tragedien satte i øsamfundet – ikke mindst hos familien Anthonisen

Plus 1

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Verdens største maritime messe udskudt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Garanti for rene komponenter

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Send til en kollega

0.156